Provkörning av Honda Jazz 1,5 Dynamic i-VTEC 130 hk

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Ny motor
Nuvarande Jazz har hittills bara funnits med 102 hästar stark fyra.
Lite klen
Nu kommer en ny fyra, på 130 hästkrafter.
Röd dekor
Med stora motorn går Jazz bara att få som Dynamic. Det innebär röd dekor på stolarna och lite här och där i kupén och exteriört.

Honda Jazz hade sedan tidigare en väldigt trevlig styrning och den har de tack och lov inte petat på.

Motorn upplevs som pigg och har ett orrigt ljud på höga varv. Det stör inte nämnvärt under acceleration tycker jag men väl på rull och i 110 km/h så blir en mix av motorljud, vägljud och vindbrus lite väl mycket att ta in. Då känner man att detta är en liten, ganska pappig småbil. Men du tar dig från stillastående till 100 km/h på tio sekunder blankt, det är hela två ­sekunder snabbare än med den mindre motorn.

Utöver den nya motorn har Jazz Dynamic fått en lite tuffare framtoning med ny grill, ny infattning av dimljusen och två ­”bumeranger” i svart plast i bilens yttre hörn. Den ser mer ut som en i Hondafamiljen numera. Svartlackerade fälgar och dito backspegelhus fullbordar anrättningen. Även den bakre stötfångaren har fått nya former och i det stora hela tycker jag att den lätta modifieringen på utsidan har gjort Jazz till en snyggare bil. Jazz hade sedan tidigare en väldigt trevlig styrning och den har de tack och lov inte petat på. Chassit är också detsamma och det innebär­ att det vickar framåt/bakåt och åt sidorna mest hela tiden. Det är väl det som menas med Dynamic…

Inte världens vackraste syn men det fungerar väl, kolla reglagen för värme och fläkt. Stora!

Vid vårt test 2016 hade Jazz en CVT-låda som vi inte gillade alls. I Rom denna gång får vi tillgång till en 6-växlad manuell låda och

Läs mer här: Provkörning av Honda Jazz 1,5 Dynamic i-VTEC 130 hk

kommentarer