Provkörning av Hyundai Kona 1,0 T-GDI

By Mikael Stjerna

Det här är nytt!

4WD
För första erbjuder Hyundai fyrhjulsdrift i B-segmentet.
Finesser
Kona kan laddas med lyx som ventilerade stolar och head up-display.
Adaptiva LED-ljus
Som tillval finns LED-strålkastare som har full helljusautomatik.

Ännu en dag på jobbet, och ännu en modell i den till synes ändlösa raden av förhoppningsfulla B-suv-modeller som kommer att knacka på under 2018. Hyundais recept landar mitt i segmentet med sin längd på 4,16 meter. Det här är en bil som ska kriga mot

Motorn har ett karaktäristiskt ”orr” som avslöjar cylinderantalet, i alla fall under acceleration.

Instegsmodellen i Kona-serien kommer med en 1,0-liters, trecylindrig motor på 120 hästkrafter. Samma motor som redan finns i flera andra modeller i koncernen. Med turbomatningen känns den pigg, vridmomenttaket kommer redan vid 1 500 varv. Motorn har ett karaktäristiskt ”orr” som avslöjar cylinderantalet, i alla fall under acceleration. På papperet ska den dra halvlitern men i verkligheten kan vi nog räkna med 0,7 liter per mil. Instegsmodellen säljs med framhjulsdrift och manuell, sexväxlad låda. Det dyrare alternativet har en fyrcylindrig motor på 1,6 liter och hela 177 hästkrafter. Dessutom får man en slags ”ketchupeffekt” på köpet. Fyran säljs nämligen bara med automatlåda, en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, multilänkbakaxel och fyrhjulsdrift med möjlighet att låsa axlarna. Det är allt eller inget som gäller, och prispåslaget lär bli märkbart.

Den åtta tum stora bildskärmen (tillval) har navigation och backkamera.

Mitt intryck är att den lilla motorn räcker till. Effektskillnaden märks mer på papperet än i verkligheten. Den hörs visserligen, men när man kommer upp i fart är det vägljudet som dominerar, inte motorljudet. Vägarna runt Barcelona där provkörningen äger rum är oftast släta som salsgolv, men nog tycker jag att bilen precis som kusin Stonic har en hård chassisättning. Se det som ett konstaterande, snarare än som kritik.

3 frågor

Javier Garcia – produktchef för Hyundai Europe.

Hur svårt

Läs mer här: Provkörning av Hyundai Kona 1,0 T-GDI

kommentarer