Provkörning av Isuzu D-Max Viking

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Motor
1,9 liter och 164 hästkrafter.
Ny låda
En mer lättväxlad manuell låda och ny sexstegad automatlåda.
Design
Fronten är nyfriserad och taklinjen ger bättre luftsläpp.
Uppkopplad
Ny instrumentgrupp med mer information samt ny mittkonsol. Går att få uppkopplad till max med bland annat Apple Carplay och Android Auto.

Det har hänt mer med 2017 års modell av Isuzu D-Max än vad första påseendet ger sken av. Visst ser man att hela fronten är ny samt baklucka och fälgar, men så mycket mer är det inte. På utsidan. Det stora har hänt under skinnet där hjärtat är nytt. 2,5-literspumpen på 163 hästkrafter är ersatt med en mindre och piggare enhet. En lyckad transplantation där den nya tickar snabbare med en hästkraft mer (164 hk) men ur 1,9 liter och variabel turbogeometri.

Stolarna är sköna men jag önskar komma ner lite lägre. Ratten är inte justerbar i längsled men i övrigt är sittpositionen bra.

Bilen är både snabbare och snålare även om vridmomentet gått ner från 400 newtonmeter till 360. Accelerationen har kapats både med tom och fullastad bil och så även förbrukningen där den nya snittar på 0,7 liter milen mot 0,73 för den gamla spisen med manuell växellåda. Växellådorna är för övrigt också nya där automaten nu är sexstegad och har sänkt snittförbrukningen till 0,78 mot tidigare 0,84 liter milen. Den nya motorn är klassad i Euro 6b men behöver inte fördyrande AdBlue för att klara uppgiften. Ny takdesign har också gjort luftflödet mer gynnsamt för förbrukningen.

Inuti på förarplats märks ny instrumentgrupp och mittkonsol, mer information och full infotainment (i de dyrare utrustningsnivåerna) som Apple Carplay och Android Auto. D-Max finns i tre hyttvarianter, Single Cab, Extended Cab och Double Cab för en, tre eller fyra medpassagerare. Lastlängd 231, 180 och 155 centimeter för respektive variant. Sedan finns olika grader av utrustningsnivå för de olika varianterna.

Läs mer här: Provkörning av Isuzu D-Max Viking

kommentarer