Hem / Teknik / Provkörning av Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet

Provkörning av Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet

By Mikael Stjerna

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet prov

Det här är nytt!

Motor
Fyrcylindrig motor på 300 hästkrafter blir en ny instegsversion.
Strålkastare
Årsmodell 2018 betyder nya strålkastare och nya stötfångare.
Stolar
Jaguar jagar vikt med lättviktstolar i aluminium.

Du lär inte ha undgått att notera att det pågår en motormässig ”downsizingtrend” i bilvärlden. Vi har sett stora suvar och lyxbilar med fyrcylindriga motorer de senaste åren. Nu kommer till och med Jaguar F-Type ut ur den fyrcylindriga garderoben och det känns som spiken i kistan för V8-eran. För vad ska man med större motor till – egentligen?

Nya F-Type har Jaguars fyrcylindriga tvålitersmotor på två liter och 300 hästkrafter. Med twinturbo har den ett ordentligt vridmoment redan i låga varv. 400 Nm finns där vid 1 500 varv, och det känns när man lägger ner gaspedalen. Kraften finns med hela resan genom registret, vridmomentet viker av först över 4 500 varv. Med så mycket kraft redan från början känns det inte som om fler cylindrar tillför så mycket extra.

Motorn är ett fyrverkeri av avancerad teknik. Insugsventilerna styrs elhydrauliskt av avancerade algoritmer för att motorn ska ge max i alla belastningar. Grenröret är integrerat i cylindertoppen, och motorn värms upp rekordsnabbt för minskad förbrukning och förbättrad avgasrening. Efter grenröret sitter en turboladdare med keramiska kullager, som har mindre friktion än vanliga kullager av stål.

Invändigt finns en ny bildskärm för infotainmentprogrammet. F-Type har dessutom fått lättviktsstolar med tunnare ram i aluminium som sparar vikt.

Fabriken uppger 0-100 km/h på 5,4 sekunder och även om det inte är någon notering som skickar in fyrpipen i rekordböckerna så räcker det mer än väl till, även i sportvagnssammanhang. En annan fördel är den mindre massan. Med en fyra under huven tappar bilen vikt – 52 kilo för att vara exakt – och det gör att den känns lättare och styr in mer välvilligt i kurvorna. Nästan hela viktminskningen ligger över

Läs mer här: Provkörning av Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet

kommentarer

Titta också

Nya Volvo XC60 – Årets Bil i Japan

By Peter Klemensberger I höstas blev nya Nu kan du sluta skruva på dig. Så …