Provkörning av Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Större batteri
Med kombikaross får laddhybridversionen av Optima större batteri – 11,26 kWh. Längre räckvidd
Större batteri betyder längre räckvidd. På el – 6,2 mil. Totalt – 112 mil.
Välutrustad
Optima SW PHEV säljs bara i välutrustade utföranden. I grundpriset 404 900 kronor ingår det mesta..

Kia har bara kunnat stå vid sidan av och se på medan Volkswagen säljer sin Passat GTE i stora lass. Passaten är Sveriges mest sålda supermiljöbil med nästan 2 000 sålda exemplar hittills i år. Kia Optima Plug-In Hybrid (PHEV) är långt efter med 175 sålda bilar under samma period. Det kan till väldigt stor del förklaras med att Kian endast har funnits med sedankaross, medan Volkswagen har hunnit stoppa in sin laddhybridteknik i både sedan- och kombiversionen av Passat. Nu blir det dock ändring på den saken.

Optima Sports­wagon PHEV är den senaste i raden av relativt få laddhybridkombibilar.

Kia lanserar Optima Sportswagon i laddhybridutförande och den väntas bli så framgångsrik att den ska kunna dra upp hela märket i försäljningstoppen. Nästan i alla fall. I dagsläget lyckas Kia då och då passera BMW och Toyota för att ta tredjeplatsen i märkestoppen, men Kia vill parkera sig där långsiktigt. Och det är Optima Sportswagon PHEV som ska fixa det.

Nu får det räcka med tråkiga siffror och statistik. Eller vänta, det finns en viktig siffra till. 62. Så många kilometer säger Kia att Optima Sportswagon PHEV kan ta sig på el innan batterierna behöver laddas. Det är faktiskt bäst i klassen. Värsta konkurrenterna Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV redovisar 50 respektive 54 km elräckvidd. Visst ska man ta alla räckviddssiffror med en rejäl nypa salt men eftersom de alla baseras på mätdata från NEDC-cykeln så är de i alla fall jämförbara. Och i den jämförelsen är Kian bäst.

Batteripaketet försökte leka kurragömma, men Erik Wedberg vann.

Det

Läs mer här: Provkörning av Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

kommentarer