Provkörning av Kia Stinger GT 3,3 T-GDI

By Oskar Krüger

Det här är nytt!

Starkast
Med V6:an på 370 hästkrafter är Stinger Kias starkaste modell någonsin.
Gran Turismo
Aldrig tidigare har Kia byggt en Gran Turismo. Med tanke på det är resultatet minst sagt godkänt.
Drive Select
Kia har tidigare haft körprogramsväljare men Stinger har fem olika lägen, Smart, Eco, Comfort, Sport och Sport+.

Stinger är för Kia vad R8 är för Audi och i8 är för BMW. En modell som inte nödvändigtvis ska dra in pengar i företaget, utan främst ska visa vad de kan och höja märkets status. Kia Stinger är varken en supersportbil eller någon futuristisk laddhybrid. Kia Stinger är tydligt uttalat en Gran Turismo, en bil som har bra prestanda men snarare är byggd för att åka snabbt och bekvämt på längre sträckor än snabbt på banan. Ändå står jag nu i depån till ­världens mest omtalade racingbana, Nürburgrings nordslinga. Varför?

Aldrig tidigare har Kia haft ett så sportigt formspråk på en Produktionsbil.

Jo, Kia tycker det är en bra idé för att Stinger till stor del utvecklats här, och det vill de framhäva trots att bilen inte riktigt är byggd för bana. Kia uthållighetstestar alla sina modeller minst 480 varv på nordslingan, vilket motsvarar tusen mil. Farten är konsekvent 95 procent av maxfart och detta menar Kia motsvarar cirka 16 000 mil vardagskörning. Ett exemplar av Kia Stinger har däremot kört dubbla distansen, 960 varv. Exemplaret var en dieselbil och efter första testet på 480 varv ändrade de chassit så mycket att de fick börja om. De bytte slitagedelarna men körde med samma bil ytterligare 480 varv och den klarade det felfritt.

3 frågor

Du har även jobbat på BMW. Vad är skillnaden mellan att utveckla bilar hos BMW och Kia?
– Kia är väldigt hierarkiskt uppbyggt och de samarbetar sällan mellan olika avdelningar. Vilket på många sätt är bra då koreanerna ser det som

Läs mer här: Provkörning av Kia Stinger GT 3,3 T-GDI

kommentarer