Provkörning av Lexus CT 200h Comfort

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Exteriör
Ny vassare spindelgrill, strålkastare med signaturljus och ny stötfångare samt dimljus. Baktill ny design på lamporna och ny nederdel på stötfångaren.
Interiör
Upp till 10,3 tum stor skärm, nya klädselfärger.
Säkerhet
Autobroms, adaptiv fart­­hållare, skylt­igenkänning, filassistent och automatiskt helljus.
Chassi
Fjädrar, krängningshämmare och styrning har modifierats och kalibrerats.

CT 200h har sålts i mer än 300 000 exemplar­ över världen, där Europa har tagit del av 75 000 exemplar. Säljstart var 2011 och bilen fick en ansiktslyftning till modellår 2014. Då spindelgrillen gjorde sin debut och ändrade­ vår syn på märket. Från mer eller mindre mesigt till mer eller ännu mer vågat. Tänk att ett utseende kan göra sån skillnad.

Under skalet­ hade knappt något hänt och det har det knappt till 2018 heller. Motorn är samma gamla 1,8-liters Atkinson-fyra som ger 99 hästkrafter. Tillsammans med elmotorn ger paketet 136 elektriska bensinhästar som förs till framhjulen via steglös CVT-låda. En låda som sköter sig bra så länge man inte fullgasaccelererar.

Väguppträdandet har finjusterats med ändrade fjädrar och tjockare krängningshämmare bak, samt optimering av den elektriska styrservon.

Till modellår 2018 har följande adderats. Grillen har spetsigare form och mönstret är ändrat. Stötfångaren och dimljusen har ny design liksom strålkastarnas signaturljus och bakjusglasen samt bakre stötfångares nedre del. Nya fälgar skvallrar också om ny årsmodell. Inuti är det främst displayen som går att få i 10,3-tumsformat om man väljer Lexus Premium Navigation, och klädseln där fler färgval erbjuds.

Det är inte så mycket som hänt på insidan. Några nya klädselfärger och större information/navigationsskärm. Småtrevligt men passé.

Den största nyheten är ändå säkerhetssystemen med autobroms och adaptiv farthållare. Det ingår i Safety System+ där man också får aktiv filvarning, automatiskt helljus och skyltigenkänning. Väguppträdandet har finjusterats med ändrade fjädrar och tjockare krängningshämmare bak, samt optimering av den elektriska styrservon.

Om man inte vet att det är modellår 2018 kan

Läs mer här: Provkörning av Lexus CT 200h Comfort

kommentarer