Provkörning av Lexus LC 500h

By Mikael Stjerna

Det här är nytt!

Märkesimage
Med LC vill Lexus föryngra och förnya varumärket.
Växellåda
I grunden har hybridversionen en steglös CVT-låda men den har försetts med tio växlar som känns tydligt.
Hologram
LED-bakljusen ger känslan av ett oändligt djup.

Lexus LC är en klassisk GT, en ”Grand Turismo” i ordets rätta bemärkelse. Därför har Lexus lagt upp en ovanlig pressvisning. I stället för att som vanligt visa den nya modellen i närheten av ett hotell, har motorpressen bjudits in att testa Lexus LC mellan Milano och München. En sämre dag på jobbet kan ju tänkas.

Direkt efter landningen i Milano packar jag och en presskollega in oss i en LC 500h, hybridversionen med V6-motor. Det är tur att vi bara är två. Det finns visserligen två platser i baksätet, men när vi har ställt in framstolarna som vi vill återstår det ett par centimeter i benutrymme i baksätet. Missförstå mig rätt – det är bra att stolarna och säkerhetsbältena finns där. Men de fungerar bara som nödtransport under kortare sträckor, frampassageraren måste hjälpa till och köra fram stolen och den som sitter bak måste inta en framåt­lutad, bockande position för att inte slå i taket. Se det som en konsumentupplysning, inte som gnäll. Det är en Grand Turismo, ingen familjebuss.

Automatlådan är en ny skapelse. I grunden är den en steglös CVT-låda.

LC är för övrigt mer än en ny modell för Lexus. Det handlar om ett nytt sätt att identifiera märket. Orsaken är den förändring av lyxbegreppet som skett under de senaste åren. När Lexus debuterade som märke 1989 med slagskeppet LS 400 var lyx något som kopplades samman med prestige och statussymboler. I dag är ”lyx” en mer komplex blandning av design, upplevelse och social kontext. Därför är Lexus i dag involverat i Milanos designvecka och en kortfilmfestival, därför har Lexus LC gått från konceptbil till produktionsbil med minsta möjliga handpåläggning.

3 frågor

Läs mer här: Provkörning av Lexus LC 500h

kommentarer