Provkörning av Lexus NX 300h Comfort

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Nytt utseende
Nytt raster i grillen och LED-lampor om man väljer högre utrustningsnivå.
Safety System +
Innehåller bland annat autobroms, adaptiv farthållare, adaptivt helljus och filassistans.
Förfinat fjädringssystem
Adaptivt och variabelt, nytt kontrollsystem med fler mätpunkter.
Uppstädad interiör
Finslipad förarmiljö samt fler färgkombinationer klädselmässigt.

Det lite menlösa anslaget hos bilarna från Lexus förbyttes när den ohyggliga spindlegrillen kröp fram. Först på

Det adaptiva, variabla fjädringssystemet­ har blivit mer lyhört med ett nytt kontrollsystem­ som ökat från 30 till 650 mätpunkter.

Navskärmen har vuxit från sju till 10,3 tum och man kan få nya färger i klädseln. Induktionsladdning av telefon, head-up display, 360 graders kamera samt autobroms är andra nyheter. Utrustningsnivån är förstås­ beroende på vilken av de fem nivåerna­ man köper. Det om detta.

Över till mer kännbara förändringar och det är framför allt fjädringen man jobbat med. NX var långt ifrån obekväm tidigare men nu går den än mer sofistikerat men samtidigt mer bestämt. Det adaptiva, variabla fjädringssystemet­ har blivit mer lyhört med ett nytt kontrollsystem­ som ökat från 30 till 650 mätpunkter. Detta för att öka komforten på alla underlag och i olika hastigheter, och för att stabilisera bilen vid kurvtagning. Den kränger alltså mindre.

Större skärm och färre knappar möter ägare av piffade NX.

Även stötdämpare, bussningar och fjädrar har förfinats. NX rullar tyst och bekvämt i måttliga farter men klarar också hårdare körning utan konstigheter. Nu inbjuder bilen mest till lugn körning, men den klarar tuff körning bättre än tidigare.

Maskinellt är det samma konfiguration med 2,5-liters fyrcylindrig Atkinsonmotor och elmotorer fram och bak (AWD). Totala effekten är 197 hästkrafter. Fintrimning har dock resulterat i något lägre förbrukning som uppges till 0,5 liter milen vid blandad körning enligt EU-normen. Bra siffra för en bil i den här storleken även om förbrukningen inte speglar verklig körning. NX växlas av en steglös CVT-låda. Funkar

Läs mer här: Provkörning av Lexus NX 300h Comfort

kommentarer