Provkörning av McLaren 720S

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Monocage II
En ny kolfibermonocoque sänker vikten och tyngdpunkten.
M840T
V8-motorn är i grunden densamma men 41 procent av komponenterna skiljer mot föregångaren M838T.
Organisk design
720S introducerar ett nytt formspråk.
Folding display
De digitala mätarna kan vikas ned och bara visa det som är nödvändigt vid bankörning.

Det slår så hårt i hjulställen att det skär i en bilentusiasts hjärta. Så här ska man inte behandla en helt ny supersportbil värd drygt två miljoner kronor. Men det är precis vad McLaren tycker att man ska göra. McLaren har samlat ett tiotal av de allra första byggda exemplaren av deras senaste modell 720S i Rom just för att vägarna är så dåliga här. Tjälskadade grusvägar i Norrlands inland är ingenting mot de helt underhållsbefriade asfaltsgatorna i Roms norra förstäder och det är här världens samlade motorpress ska köra de första milen med bilen som utgör en stor milsten för det brittiska sportbilsmärket. Vi tackar förstås inte nej. 720 hästkrafter, 770 newtonmeter, 0-100 km/h på 2,9 sekunder och 341 km/h i toppfart – hur imponerande siffrorna i databladet än är så finns det annat som gör McLaren 720S till en bil av stort intresse.

720S är inte en supersportbil som kommer att avslöja en dålig förare, den är snarare förlåtande och stöttande.

I musikvärlden brukar det pratas om ”Den svåra andra skivan” – många artister kan göra ett bra debutalbum, men det som skiljer de minnesvärda från ”one hit wonders” är uppföljaren. Alla kan ha tur och få till en bra debut, bara de riktigt duktiga kan följa upp med en lika bra andra skiva. Detsamma kan sägas om bilvärlden – vem som helst kan slänga ihop en bil och kalla sig biltillverkare men historien är full av exempel på bilmärken som inte har lyckats få ur sig mer än en bil innan konkursförvaltaren stått och knackat på

Läs mer här: Provkörning av McLaren 720S

kommentarer