Provkörning av Mercedes E 400 Cabriolet 4Matic

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Ny förälder
E-klass Cabriolet bygger på

Den stora bilen är med på noterna och låter sig villigt gasas genom kurvorna.

Den förutbestämda rutten leder mot Frankrike och staden Annecy men inleds med en motorvägssträcka. Aktiverar Aircap, en vindavvisande spoiler som fälls upp ur rutramen och som ska göra att fartvinden leds över huvudena på baksätespassagerarna. Ett dåligt ställe att sitta på i normala fall då det blåser kraftigt bak i de flesta, för att inte säga alla fyrsitsiga cabbar. Det blåser i E-Klass Cabriolet också, men inte lika mycket. Inte nog med det, det fälls samtidigt upp en vindstopper bakom de bakre passagerarna som hindrar luften som sugs in bakifrån. Troligtvis går det knappast att komma längre för att åka någorlunda skyddad med taket nere. Naturligtvis finns varmluftsutblås i nacken (Airscarf) för framsätespassagerarna.

Helt odramatisk rullar vi in längs sjön i Annecy. Folk badar, seglar och har sig i det varma, fina vädret. Många fina bilar rullar här och ingen tar notis om ”min” fina bil. Strunt i dem, jag kör vidare mot Italien. Vägarna blir allt krokigare när alptrakterna tar vid alltmer. Den stora bilen är med på noterna och låter sig villigt gasas genom kurvorna. Fin styrkänsla, det känns inte alls som det är två ton som brakar upp för berget. Det kommer regn och farten sänks till 50 km/h för att taket ska kunna fällas upp. Nu går det riktigt tyst, faktiskt lika tyst som i Coupé-modellen. Tygtaket är vad man kallar acoustic soft top med många lager med en speciell akustiksänkande förmåga. Så tyst har jag aldrig åkt i en cabriolet. Akustiksuffletten är standard. Solen skiner igen, så ner med taket.

Slimmade baklampor och dubbla utblås. Egentligen är den billigaste versionen tillräcklig för glidarutflykter i sommarvärmen.

Mercedes har dessutom utvecklat ett speciellt vindrutespolningssystem där

Läs mer här: Provkörning av Mercedes E 400 Cabriolet 4Matic

kommentarer