Provkörning av Mercedes GLA 220 4Matic

By Jonas Borglund

Det här är nytt!

Ny grill
Ny grill ska göra bilen synligt mer terrängvillig.
Färger och fälgar
Detta är det som mest skvallrar om att det hänt något.
Insidan
Är förfinad med snyggare och mer påkostade material.
Motorn
En tvåliters turbomatad bensinare med 184 hästkrafter och automatlåda.

Mercedes så kallade Compact Cars, alltså A-klass och dess derivat CLA, CLA Shooting Brake, GLA samt B-klass har sålts i över två miljoner exemplar sedan 2011. De som köper dem är en klart yngre målgrupp än de som köper ”vanliga” Mercedes-bilar och de flesta av dem har aldrig ägt en bil från Mercedes tidigare. Det är så klart ett drömscenario för den tyska tillverkaren. Dels att sälja många bilar och dels att få in yngre kunder som förhoppningsvis fortsätter köra Mercedes större bilar när de sansat sig, bildat familj och så vidare.

Jonas uppskattar komforten och hur chassi/styrning fungerar.

Nu har A-klassen, som kom i sin tredje generation 2013, fått en lättare facelift och Mercedes väljer att visa bilarna i Ungern. Hungaroring står som bas för provkörningarna för de olika kompaktmodellerna och det är hit man kommer tillbaka för bilbyte efter att ha kört en landsvägsslinga.

360-graderskameran är faktiskt en nyhet som kan gynna terrängkörning. Tack för det!

Mest intressant under provkörningen är kompaktsuven GLA 220 4Matic där motorn är den största nyheten. En tvåliters bensinmaskin med 184 hästkrafter och 300 newtonmeter, fyrhjulsdrift och automatlåda, en motor som redan gör tjänst i andra modeller.

3 frågor

Ola Källenius – ansvarig för utveckling av Mercedes personbilar.

Hur mycket tid spenderar du i bilar, eller kör du mest skrivbord?
– Jag kör mer än vad de flesta tror faktiskt, bara i dag har jag kört hårt här på Hungaroring i A 45 AMG. Fantastiskt roligt.
Ni har ju blivit akterseglade av Tesla som fått hålla på i många år. Hur ser du på

Läs mer här: Provkörning av Mercedes GLA 220 4Matic

kommentarer