Provkörning av Mercedes S 400 d 4Matic

By Mikael Stjerna

Det här är nytt!

Motorer
Flera motorer är nya, V8-bensinaren med dubbla turbo, och två nya raka sexor på tre liter. En för bensin, en för diesel.
Känsloprogram
Ett nytt program parar ihop olika inställningar för ljud, ljus, värme, musik och doft.
Adaptiv farthållare
Nu är kartdatabasen kopplad till farthållaren och farten höjs och sänks när det behövs, till exempel i kurvor.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag sitter i nya S-klass och känner på en av de stora nyheterna i år – ”Energizing Comfort Control”. Förlåt, det var fake news. Mercedes stavar innovationen med versaler. ENERGIZING Comfort Control heter det och det är inget mindre än något som får livet att stanna upp för en stund. Om man får tro reklamen.

I verkligheten innebär det att föraren utsätts för olika kombinationer av färg, ljud, ljus, doft och massage. Jag anar hur det lät på utvecklingsmötet. ”Helmut – was müssen vi göra? Folk använder inte våra finesser, de kan ställa in tüsen olika färger und massageprogram und währme i dörrarmstöden, men de kör bara till Arbeit. Vi måste hjälpa dem på traven!”

Kommer det ett kurvigt parti sänks farten automatiskt, trots att den tillåtna hastigheten fortfarande är 100 km/h. Assistenten har lärt sig ta hänsyn till något så gammaldags som verkligheten.

Och här sitter jag nu med ENERGIZING Comfort Control i knäet. Om jag vill bejaka livsglädjen knappar jag in ”Joy” i bildskämsmenyn och vips så sprakar det till i salongens alla 26 högtalare av ett för mig helt okänt musikstycke. Sång saknas, men rytmen för tankarna till transporter i vertikalled. Det låter inte direkt illa, men vem väljer ”hiss­musik” på sin spellista när man är på gott humör? Skulle jag missa rytmen får jag hjälp på traven av stolen som plötsligt har börjat knåda ryggslutet.

Nya baklampor, annars är bakänden välbekant.

Det tar inte

Läs mer här: Provkörning av Mercedes S 400 d 4Matic

kommentarer