Provkörning av Porsche 718 Boxster GTS

By Linus Pröjtz

Det här är nytt!

Motor
Boxermotorn har trimmats vidare genom nyutvecklade komponenter på insugssidan, höjt turbotryck samt modifierat aggregat.
Förfinad
GTS standardmonteras med 20-tumshjul och Sport Chrono-paketet inklusive dynamiska växellådsfästen samt Porsche Active Suspension Management.

Bankalaset 2016 på Knutstorp, mittmotorbilen

Bilarna som jag kör har standardchassi, något som räcker och blir över på allmänna vägar.

Enkelt uttryckt innebär det 15 hästkrafter till (365 hk vid 6 500 r/­min mot 350), lite lägre chassiinställning och lite aggressivare designspråk jämfört med S. Steget mellan nya och föregående Boxster GTS är större då motorn tidigare var en sexcylindrig 3,4-liters boxer utan turbo. Trots radikalt mindre volym så är den 2,5 liter stora fyrcylindriga turbomotorn i nya GTS 35 hästar och 70 Nm starkare. GTS-versionerna, kanske allra mest i 911-familjen, har sedan introduktionen av 997-generationen uppskattats inom vårt testlag för den kanske bästa avvägningen mellan­ sport och komfort samt prestanda och användar­vänlighet. Kort och gott, jävlar anamma i vardagsförpackning.

Jag är på plats i Malaga i Spanien, för att stifta bekantskap med nya 718 GTS. Det första som märks är de sidensvarta detaljerna exteriört samt de sidensvarta 20-tums Carrera S-hjulen som är standard på både Boxster och Cayman GTS. Sport Design-fronten ger delvis­ nytt utseende och de svarta ribborna som markerar formen går bara att få i sidensvart på GTS-versionen. På en S-version är de blanksvarta. Vidare så märks GTS-logotyper på dörrarna samt en ny diffusor runt avgasutsläppen. Jag är den förste att erkänna – detta är knappast några större nyheter. Porsche har ändrat lite här, trimmat lite där.

718 är minst säljande Porschemodellen i Sverige. Kommer GTS att kunna ändra på det?

På motorsidan märks främst nya komponenter­ på insugssidan, en större insugskammare och modifierad turbo med variabel geometri som nu har tre millimeter större turbinhjul – 67 millimeter mot tidigare 64. Dessutom har maximala laddtrycket höjts från

Läs mer här: Provkörning av Porsche 718 Boxster GTS

kommentarer