Provkörning av Porsche Panamera 4S Diesel Sport Turismo

By Erik Wedberg

Det här är nytt!

Kombi
Porsches första regelrätta kombimodell är här och den blir den tredje karossvarianten i ordningen.
Takspoiler
Taklinjen avslutas med en vinge som höjs och sänks beroende på hastighet.
4+1
Sport Turismo är den första Panameran som kan fås med tre säten bak.
30 000 kronor
Så mycket mer kostar kombiversionen av Panamera.

Det går ingen nöd på Porsche. I Sverige, liksom på många andra marknader, säljer Porsche rekordmånga bilar och utklassar alla sportbilskonkurrenter med råge. Nu ser det ut som att Porsche Sverige kan se fram emot ännu bättre tider, nu kommer nämligen märkets första kombi och i det kombitokiga Sverige borde det kunna finnas en och annan velande spekulant som genom det nya kombialternativet slutligen låter sig övertygas och slår till på en bil. Äntligen går det att köpa en Porsche för en dryg miljon och ursäkta sig med att det faktiskt är en kombi och att den är praktisk. Inte bara dyr och snabb.

Porsche har ställt upp

Snyggare med kombipåhäng eller fulare? Det är även en fråga om det är värt prispåslaget på 50 000 kronor? Vad säger du?

Från B-stolpen och bakåt skiljer sig Sport Turismo från Panamera och Panamera Executive. Taklinjen tappar inte höjd utan fortsätter rakt bakåt och först bakom bakhjulen vänder den nedåt och avslutas med bakljus och stötfångare vi känner igen från vanliga Panamera. Panamera Sport Turismo har påtagligt tydliga kombilinjer, även om Porsche inte tar det svenska ordet kombi eller det engelska estate i sin mun så är det tal om en riktig kombi. Den visuella skillnaden mot vanliga Panamera är stor och det är nog många, inklusive undertecknad, som vill hävda att Panamera klär riktigt bra i sin kombiryggsäck.

Trots längden på fem meter lång och vikten på två ton går Panamera Sport Turismo 4S Diesel att skrämma upp i 282 km/h.

Den må

Läs mer här: Provkörning av Porsche Panamera 4S Diesel Sport Turismo

kommentarer