Provkörning av Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

By Linus Pröjtz

Den stora bilen upplevs alltid som smidig på vägen.

Det här är nytt!

Motorkonfiguration
Kombinationen av bensindriven V8 på fyra liter och 550 hästkrafter tillsammans med elmotor på 136 hk är ny. Porsche anger total effekt till 680 hk och vridmomentet till 850 Nm. Kraftuttaget och implementeringen av elmotorn i drivlinan utnyttjar samma system som användes i Porsche 918 Spyder.
Utrustning
Turbo S E-Hybrid har keramiska bromsar och 21-tumshjul som standardutrustning.

Att närma sig

Den stora bilen upplevs alltid som smidig på vägen.

Vägarna i bergen består bitvis av branta stigningar, men också av branta och långa utförslöpor. Hur detta påverkar energiförbrukningen/regenereringen vet jag inte, men jag vet att körstilen var lugn och följde trafikrytmen i övrigt. Porsche redovisar en energiåtgång på 17,4 kWh per 100 km enligt körcykeln NEDC, men mätaren i bilen säger runt 34 kWh vid denna körning. Laddtiden för det 14 kWh stora Lithium-Ion-batteriet ska vara sex timmar med vanlig hushållssäkring på 10A och som snabbast (med snabbladdare som är extrautrustning) 2,4 timmar om 32A finns tillgängligt.

Den stora bilen upplevs alltid som smidig på vägen. Okej, den är bred, men genom väl avstämd styrning med skönt motstånd blir den synnerligen lätt att placera även på dessa riktigt tighta kringelikrokvägar. När tempot senare höjs en smula och V8-motorn med biturbo vaknar till liv – då kvarstår den tighta känslan men prestandamässigt vaknar en helt annan skapelse. Kombinationen av de bägge kraftkällorna ger effektivitet med stort E, tydligt illustrerat i Porsches datablad genom vridmoment på 850 Nm redan från 1 400 r/­min och 680 hästkrafters toppeffekt. Från stillastående levererar enbart elmotorn 400 Nm. Fartresurserna är makalösa, men Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo upplevs aldrig som hysterisk. Bara hysteriskt effektiv.

Förarmiljön är mer att likna vid en cockpit med ändlösa möjligheter. Panamera är ytterst trivsam.

Acceleration 0-100 på 3,4 s, 0-200 på 11,9 s och toppfart på 310 km/h. Erik Wedberg har

Läs mer här: Provkörning av Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

kommentarer