Provkörning av Range Rover Velar D300 AWD Automatic

By Mikael Stjerna

Det här är nytt!

Fyller upp
Den ska fylla upp luckan mellan lilla Range Rover Evoque och Range Rover Sport.
Textil
För första gången lanseras en lyx-ull klädsel som är lika dyr som skinnklädseln.
Tre bildskärmar
Velar har dubbla bildskärmar i mittkonsolen och en stor TFT-skärm som huvudinstrument.

Att vi har landat i Molde beror på att Land Rover tycker att den norska naturen stämmer överens med kärnvärdena som Range Rover Velar står för. Man talar mycket om kvalitet och – om jag får citera pressmaterialet – ”en orubblig tro på reduktionism”. Det handlar inte om tillredning av såser utan om en ”rogivande miljö som förenar elegant enkelhet med exklusiva material och vackra detaljer”.

Velar kommer till Land Rover-handlarna redan i augusti och finns med fem olika drivlinor. Instegsmodellerna med en fyrcylindrig diesel på 180 hästkrafter eller en bensin-fyra på 250 hästkrafter kostar båda 626 900 kronor.

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet.

Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668 900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1 900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan.

Läs mer här: Provkörning av Range Rover Velar D300 AWD Automatic

kommentarer