Provkörning av Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 115 Excellence

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Bottenplattan
Seat Ibiza är först ut i Volkswagen-koncernen att använda den nya plattformen MQB A0.
Starkare trepip
Inledningsvis blir det främst trecylindriga motorer i Seat Ibiza och detta är den starkaste versionen av dem alla.
Fotgängarskydd
Seat Ibiza har nu Front Assist med fotgängarskydd som standardutrustning..

Nya Seat Ibiza har redan visat framfötterna när den testades i Teknikens Värld 12/2017. Där förlorade den testet enbart mot

Nya Ibiza är en skön blandning av sport och komfort. Vägegenskaperna är mycket bra och växellådan har distinkta lägen.

Förra generationen Ibiza tillverkades från 2008 till in på detta år. Två gånger utsattes den för en uppdatering men såg ändå i stort sett likadan ut som den gjorde vid introduktionen. Nu har Ibiza kommit i sin femte generation och det syns på allvar att det är en ny bil. Den ser lägre, bredare och elakare ut än förra Ibiza som ser hög och smal ut. Å andra sidan blev den i ett huj väldigt lik Seat Leon och det verkar som om märket är inne på en, i mitt tycke farlig, Audiväg där allt ser likadant ut.

3 frågor

Angel Suárez González – chassi­expert Seat.

Vad är det som är så bra med nya plattformen MQB-A0?
– Den innehåller mycket mer höghållfasthetsstål än tidigare och är 33 procent vridstyvare än förra generationen.
Men inte kolfiber eller aluminium?
– Det är lite aluminium vid motorinfästningarna men annars är dessa material för dyra för Seat Ibiza.
Ni är först ut med MQB-A0. Är det så att Volkswagen låter er testa ut plattformen innan det är dags för Polo att få den?
– Nej, absolut inte! Däremot är det en stor ära för Seat att få privilegiet att vara först med den.

Bortsett från det är nya Ibiza en skön blandning av sport och komfort. Vägegenskaperna är mycket bra och växellådan har distinkta lägen. Nämnda pris

Läs mer här: Provkörning av Seat Ibiza 1,0 Eco TSI 115 Excellence

kommentarer