Provkörning av Smart Fortwo Electric Drive

By PeO Kjellström

Det här är nytt!

Första elbilscabben?
Så säger Mercedes. Har de aldrig hört talas om Tesla Roadster säger vi.
Snabbare laddning
Med en ny laddare i bilen kan bilen få ny energi dubbelt så snabbt som tidigare.
Ännu snabbare laddning
Till hösten lanseras en snabbladdare för hemmabruk som gör det möjligt att ladda Smart från noll till åttio procent på bara 45 minuter.

Smart Platsen för vår provkörning av Smart Fortwo Electric Drive är noga utvald. Dels är Toulouse en av de städer där Smart säljer flest bilar, dels är gatorna och gränderna riktigt trånga och passar Smart som handsken. Jag säger inte att det är så, men det känns som om navigatorn med avsikt är ”felaktigt” inställd så att vi ska hamna i situationen att vi antingen får köra på en förbjuden bussgata med risk att fastna för hinder i vägbanan, eller åka ner i ett avgiftsbelagt garage. Detta eller att trixa, vända och tråckla oss ur situationen vilket med en Smart Fortwo går förvånansvärt enkelt. Vändradien är bara 6,95 meter och styrutslaget på framhjulen väl tilltaget. Jag kommer till en korsning där jag med vilken annan bil som helst fått göra omtag och backa för att få mer plats minst en gång.

Att köra Smart Fourtwo Electric Drive är en enkel sak och du behöver egentligen ingen tillvänjning alls.

Stadstrafik är Smarts hemmaplan, oavsett motoralternativ. Och kommer att bli än mer så i framtiden då allt fler städer helt eller delvis förbjuder bilar med annat än elmotorer att köras i staden. Som 2017 års modell kommer det att erbjudas eldrift i Smarts samtliga modeller, det vill säga Fortwo, Forfour och cabriolet. Smart säger att det är första el-cabben. Tesla Roadster då…

Smart är inne på sin fjärde generation sedan debuten 1998 och visst har det hänt saker med bilen sedan dess. Men den är alltjämt fruktansvärt studsig och

Läs mer här: Provkörning av Smart Fortwo Electric Drive

kommentarer