Provkörning av SsangYong Rexton e-XDi 220

By Jesper Åhlander

Det här är nytt!

Bilen
Rexton är en helt ny bil – och det märks. Bättre på, nästan, allt.
Interiören
Moderniserad inredning lyfter Rexton till nya, trivsamma nivåer.
Teknik
Bra infotainmentsystem med bland annat Apple CarPlay och en 9,2-tums touchdisplay, tar Rexton till ett nytt decennium.
Motorn
Är på högre varv för klen i förhållande till bilens storlek och vikt.

Den största bilen i sydkoreanska SsangYongs modellutbud heter

Provkörnings-jippot körs mellan Seoul, Sydkorea och London, Storbritannien, och är uppdelat i sex olika sträckor. Jag kör sträcka fyra – mellan Ufa och Moskva.

Rexton har vuxit på alla mått, och är nu en ännu större suv än tidigare. Med sina 485 centimeter på längden, 196 på bredden och 182 på höjden är den hela 13 centimeter längre, nio bredare och sex högre än sin föregångare. De generösa yttermåtten ger en stor och luftig interiör. Det är verkligen inte ont om utrymme för vare sig ben, huvud eller bagage. Speciellt i baksätet, vars ryggstöd är justerbara, är det gott om huvud- och benutrymme. Även bagageutrymmet är väl tilltaget med sina 820 liter. I bagageutrymmet finns det två extra säten att få som tillval, men de bilar som vi provkörde var enbart femsitsiga, så hur pass gott om utrymme det finns på den tredje sätesraden kan jag tyvärr inte besvara. Men det borde, med det stora bagageutrymmet i beaktande, vara hyfsat gott om plats även där…

Inredningen är ett klart lyft mot tidigare. Det går inte att jämföra insidan på nya Rexton med gamla. Infotainmentsystemet är bra och touchskärmen är tydlig. Apple CarPlay och Android Auto finns.

Inredningen i sig är ett stort lyft mot tidigare generation. Det är ingen tvekan om att SsangYong har steppat upp i sina interiörambitioner. I nya Rexton är det inte alls lika bruksigt som tidigare – det bjuds numera på nästan lika mycket läder som i vilken premium-märkt

Läs mer här: Provkörning av SsangYong Rexton e-XDi 220

kommentarer