Provkörning av Toyota Yaris GRMN

By Linus Pröjtz

Det här är nytt!

Motorn
Den kompressormatade motorn på 1,8 liter och drygt 210 hästkrafter. Vilket alltså är nästan dubbelt så mycket effekt som i en vanlig Yaris.
Chassi
Chassisättningen är fast utan att vara stenhård. Balansen är mycket fin och prestandainriktad.
Bromsar
Differentialbroms av Torsentyp som fungerar mycket bra.

Toyota har valt platsen för provkörningen av Toyota

Nästan samtidigt som Linus Pröjtz lekte på Ringen vann Esa-Pekka Lappi i rally-VM i en Yaris.

Så jag ska stoppa in er bakom ratten direkt, för upplevelsen är värd det. Toyota Yaris är inte känd som en stor körupplevelse, men genom förvandlingskur à la Toyotas motorsportavdelning Gazoo Racing så blir den just det – en stor körupplevelse. Med kompressormatad radfyra under huven, riktigt bra fungerande mekanisk differentialbroms och ett chassi med ledord som balans och grepp.

Så snart varvräknarnålen sticker förbi 3 000 r/­min serveras ett extremt ärtigt och kraftfullt ljud. Den 1,8 liter stora fyrcylindriga motorn med Magnusson Eaton-kompressor borrar på med grym effektivitet och det märks – detta är ett beprövat paket. Grundmotorn utvecklades till Lotus och deras Exige S redan 2010 och även om Toyota fått återanpassa sin egen motor till sin egen bil på flera sätt så var det ändå detaljförändringar. Vilket ger svaret på varför man har använt just den här motorn – den fanns tillgänglig.

Toyotas säkerhetsavdelning hade full koll på Linus Pröjtz under hans körning på Ringen.

Bakom ratten märks en flexibel kraftutveckling av ett slag man inte är van vid i bilar som Toyota Yaris. Det är helt enkelt inte normalt med drygt 210 hästar och nästan 250 Nm att tillgå, dessutom levererade med fullständig kontroll. Trots detta så blir den där motorn ändå sekundär i hela batteriet av upplevelser som serveras. Vilket i sig är en seger för det lilla gänget av dedikerade ingenjörer hos Toyota Gazoo Racing som plockat ihop förseriebilarna.

Läs mer här: Provkörning av Toyota Yaris GRMN

kommentarer