Provkörning av Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 GTR

By Mikael Stjerna

Det här är nytt!

Fler assistanssystem
Autopiloten kopplas samman med kartdatabasen och skyltigenkänningen och höjer och sänker farten till tillåten maxfart.
Längre
Arteon mäter 486 centimeter.
Prisnivån
Arteon startar på 399 900 kronor. Dyrt för en Passat med sluttande tak.
Servicebefriad
Serviceintervallerna blir längre än någonsin.

Förra generationen avslöjade sitt ursprung rakt av. Med modellnamnet ”Passat CC” var det svårt att inbilla kunden att han hade köpt en biljett till den fina världen. Men Arteon har ett bättre pokerface. Dels har han en kaross som ännu tydligare skiljer sig från Passat, dels har han blivit omdöpt med ett namn som är tänkt att osa klass. För att inte riskera att några oklarheter får spridning förklarar ideologerna från Wolfsburg betydelsen i pressmaterial.

”Namnet Arteon − med betoning på första stavelsen − består av två delar: ”Art” är taget från det latinska ordet ”konst” och anspelar på bilens harmoniska och emotionella linjer, medan ändelsen ”eon” identifierar bilen som en premiummodell.” Aha…. så är det förstås. Jag tänker på de kända premiummodellerna Chrysler Neon och Seat Leon… case closed.

Dieselmotorn hörs lite väl mycket på tomgång. Inte så att det stör, men för 434 900 kronor vill man ha gravtystnad.

Arteon är 4,86 meter lång, nio centi­meter längre än Passat. Hjulbasen på 2,84 meter. Utrymmena är därför bra, det är gott om benutrymme i baksätet. Tyck vad du vill om designen. Själv tycker jag att den nya fronten passar bilen bra och de breda, runda höfterna över bakhjulen ger Arteon en biffig attityd. Volkswagen kallar karossen för ”fastback”, och visst är det synd att definiera den låga, långsträckta profilen som en pragmatisk halvkombi. Men Arteon har faktiskt en rejäl halvkombilucka och ett stort bagageutrymme.

3 frågor

Jörn Fauck – Ansvarig för förarassistanssystemen

Vad säger lagstiftarna om att man kan använda farthållaren till att lägga sig på fel sida om fartgränsen?
– Det är ett val som föraren gör.

Läs mer här: Provkörning av Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 GTR

kommentarer