Provkörning av Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered

By Hans Hedberg

Provkörning av Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered

Det här är nytt!

Kostnad
9 350 kronor kostar optimeringen. Den borde vara standard på T6 AWD-drivlinan.
Humörväxlingar
Ommappningen av växellådans temperament märks. Särskilt att lådan håller kvar vid uppväxlingarna i Dynamic-läget.
Hisingen
Polestar flyttar närmare Volvo, både tekniskt och fysiskt. Ett nytt huvudkvarter öppnar snart upp precis bredvid Torslandaverken.

Sedan

Kompressor och turbo höjer toppeffekten med 14 hästkrafter samt att vridmomentet ökas med 40 newtonmeter.­ Men viktigare är att Geartronic-lådans växlings­punkter justerats med betydligt vassare gasrespons.

Vi plockar ut en XC60 T6 AWD som har försetts med Polestar Engineered-paket. Det innebär att den tvåliters Drive-E bensinmotor, utrustad med både kompressor och turbo, höjer toppeffekten med 14 hästkrafter samt att vridmomentet ökas med 40 newtonmeter.­ Men viktigare är att Geartronic-lådans växlings­punkter justerats med betydligt vassare gasrespons. Prispåslaget är 9 350 kronor.

Halvvägs in i modellår 2018 försågs Volvos T5 och T6 med partikelfilter vilket innebär att T6 får standardeffekten sänkt med tio hästkrafter till 310 hk, toppeffekt med optimeringspaketet är således 324 hästkrafter. Provbilen saknar ”uppgraderingen” med partikelfilter men Volvo-Polestar hävdar att inga prestandavvikelser skett i och med införandet av filtertekniken. Fan tro’t. Acceleration 0-100km/h kapas endast med en tiondels sekund till 5,8 s, toppfarten är alltjämt begränsad till tillräckliga 230 km/h.

Svenska Polestar gasar på för fullt. Med optimering kommer T6 till sin fulla rätt.

Rådande vinterväglag gör att det blir svårt att exakt mäta eventuella prestandaförluster, desto enklare att utröna karaktären hos den uppdaterade drivlinan. Med det lilla vredet på mittkonsolen går det att justera ”Drive Mode” men det är inte förrän du scrollat till sportigaste Dynamic som du märker skillnaden. I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten och funktionen Curve Hold förhindrar uppväxlingar i kurvor. Om man snabbt lyfter av gaspedalen – Fast Off

Läs mer här: Provkörning av Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered

kommentarer