Rimac C_Two officiell – 1 914 hk och 412 km/h

By Mattias Rabe

Den ena elbilstillverkaren efter den andra tävlar i att vara värst, starkast och snabbast. Nu är det kroatiska Rimac Automobili som tar täten med modellen C_Two. 1 914 hästkrafter, 2 300 newtonmeter, 0-100 km/h på 2,0 sekunder (0-97 km/h på 1,85 sekunder) och 412 km/h i toppfart.
Siffrorna kan jämföras med kinesiska

Rimac C_Two är ersättaren till omtalade Concept_One, som för övrigt blev än mer omtalad efter Richard Hammonds krasch i fjol. Kraschen sades bero på ett förarmisstag. Något sådant kan undvikas med nya C_Two, den är nämligen självkörande enligt nivå 4. Det vill säga bilen kan köra helt på egen hand i stort sett i alla miljöer och situationer tack vare åtta kameror, en LIDAR, sex radarsensorer och tolv ultraljudssensorer. Dock handlar det fortfarande om en eldriven supersportbil så föraren bakom ratten kan när som helst bestämma sig för att framföra bilen på egen hand.

Den 1 950 kilo tunga elbilen är till stora delar byggd i kolfiber. 400 sensorer av olika typ är inbyggda lite överallt, inte bara för att den autonoma körningen ska möjliggöras utan även för andra tekniker som Rimac menar är framtiden. Ett exempel på sådan teknik är ansiktsigenkänning. För att få tillträde till bilen och kunna göra iväg med den behöver föraren helt enkelt bara ”skanna ansiktet”.

Rimac har monterat ett batteripack med en kapacitet på 120 kWh i bilen. Enligt dem ska det räcka till 65 mils körning per laddning, beräknat med NEDC-körcykeln som grund. Det ska även räcka till två hela varv på Nürburgring (drygt fyra mil) i full fart, utan att prestandan avtar.

Vad gäller utseendet har det vässats till och gjorts lite mer supersportbilsaktigt, både linje- och proportionsmässigt. Men flera drag från Concept_One finns kvar. Aerodynamiken har kroaterna jobbat hårt med, bland annat med en ”aktiv huv”

Läs mer här: Rimac C_Two officiell – 1 914 hk och 412 km/h

kommentarer