Så påverkas du av den nya banklagen

Betala räkningar via Facebook eller låta Google göra en analys av din ekonomi? Det kan bli verklighet i framtiden.

En ny lag, som infördes 1 maj, lär innebära både enklare och billigare banktjänster, men kommer inte utan risker.

Dina Pengar reder ut hur du påverkas.

Det nya direktivet PSD2 infördes den 1 maj. Vad innebär det i praktiken?

Att bankerna förlorar sitt monopol på din kontoinformation och på betaltjänster. De blir skyldiga att ge så kallade tredjepartsleverantörer åtkomst till denna information, förstås förutsatt att du som kund har godkänt det. Nya mindre teknikbolag som erbjuder finansiella tjänster, så kallade fintech-bolag, kan därmed använda bankernas data och infrastruktur, och får då lättare att ta sig in på bankmarknaden.

FRIDA BRATT: Därför ska du se upp med de nya bolånen

Vad är fördelen för mig som konsument?

Många nya fintech–bolag är betydligt bättre på att utveckla användarvänliga och personliga digitala tjänster än vad de traditionella bankerna är, och det här innebär att vi får fler och bättre banktjänster. Våra pengar fortsätter ju att finnas kvar i tryggt förvar hos banken, men det är just tjänsterna för att sköta vår vardagsekonomi som förändras. Att fler aktörer utmanar bankernas oligopol innebär ny konkurrens, så tjänsterna kommer säkerligen också bli billigare. 

Vilka tjänster kan det handla om?

Vi har redan exempelvis Tink, som gått i bräschen för tydliga och enkla sammanställningar och analyser av dina utgifter. I och med det här direktivet så kommer vi säkert få fler aktörer av den typen, men också fler som vill ta andelar på betaltjänstmarknaden från bankerna. Det skulle exempelvis kunna innebära att du kan utföra betalningar via Facebook eller Google. 

Finns det några nackdelar för mig som konsument?

Vår finansiella information blir i och med detta mer av en handelsvara. Det är som synes inte bara små fintech–bolag som får lättare att ta andelar från bankerna, utan även stora techjättar. De har redan extremt mycket information om oss och det här kan i framtiden innebära att de slutligen får den sista pusselbiten – information om våra pengar.

Hur förhindrar jag det?

Bankerna delar inget du själv inte har godkänt. Vill du inte att informationen delas så delas den inte. Det är om du själv vill ha tillgång till en viss tjänst som du måste acceptera att information delas som gör det möjligt för den så kallade ”tredjepartsleverantören” att utföra tjänsten åt dig. Det blir ännu viktigare att tänka till kring vilken information du delar med dig av. 

Den 25 maj träder lägligt nog ett annat direktiv i kraft, som heter GDPR, som ökar företagens ansvar för den information de har i sin ägo. Du kanske redan har märkt detta i din mejlbox, eftersom i princip alla företag med kundrelationer måste skicka ut information om ny integritetspolicy. Läs igenom villkor ordentligt och säg nej till att dela med dig av information som inte är nödvändig för just den tjänst du vill nyttja.

Vad innebär det här för bankerna?

De möts av en stor utmaning eftersom det här lär öka konkurrensen. Till att börja med får de stigande it–kostnader eftersom deras system måste möjliggöra att de här ”tredjepartsleverantörerna” får tillgång till kundernas information. I förlängningen kan de ju gå miste om den nära relation som många kunder har med sin bank i dag. I framtiden kanske vi bara utgår från en och samma app när vi sköter våra bankärenden, och kan på så sätt enkelt nyttja olika banker för olika tjänster. Att vi slutar känna lojalitet mot en och samma bank är dock vi kunder vinnare på.  

Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/frida-bratt/sa-paverkas-du-av-den-nya-banklagen/

kommentarer