Skoda Vision E officiell – tjeckernas första elbil som koncept

By Mattias Rabe

I går visade vi er Volkswagens elektriska konceptbil I.D. Crozz. I dag visar vi er dess tvillingbil. De är inte riktigt enäggstvillingar, men inte långt ifrån. Skoda Vision E, som även den har världspremiär på bilsalongen i Shanghai, är nämligen till formen väldigt lik Wolfsburgs variant, dessutom har de samma drivlina. Men i stället för att hänvisa er till gårdagens artikel kör vi här en snabb genomgång av Skoda-varianten som dessutom har en tvåäggstvilling i Audi e-tron Sportback som du redan kunnat läsa om. En hel del av tekniken är densamma i Audin som ändå bjuder på eget utseende, mer volym och framför allt en egen drivlina.

Vision E är faktiskt större än Volkswagen I.D. Crozz med sina 4,69 meter på längden. Det betyder att den är 6,5 centimeter längre. Även hjulbasen är längre på tjecken, 2,85 meter i stället för Volkswagens 2,77 meter. Med andra ord bör Skodan vara rymligare.
Formerna är däremot väldigt lika med samma höga svansföring om än att Skodas variant har en baklucka som sluttar hela vägen ned mot bakstammen. Fönsterlinjerna är om än inte identiska så väldigt lika där Skodans i framkant fortsätter sin horisontella linje. Och just vad gäller sidofönstren så skiljer sig Skodan kraftigt åt från sitt tvillingssyskon, vilket märks framför allt från insidan. Den har nämligen inga B-stolpar vilket skapar en coupébilsliknande känsla. Bakdörrarna är upphängda i bakkant och när båda dörrarna på en sida öppnas upp skapas ett enormt insteg. Än lättare blir insteget av att stolarna är elektriskt justerbara och kan vrida sig 20 grader utåt för att ”välkomna” de åkande som enkelt slinker in på sittplats som består av fyra separata stolar. Stolslösningen med vridfunktionen är en av många Simply Clever-detaljer som gör att Skoda-konceptet skiljer sig åt från Volkswagens variant.

Under den coupéliknande karossen döljer sig två elmotorer,

Läs mer här: Skoda Vision E officiell – tjeckernas första elbil som koncept

kommentarer