Skoda Vision X presenterad

By Mattias Rabe

Vill du ha en bensinbil, en bil gasbil och en ”elbil”? Snart slipper du förmodligen att köpa en av varje, det räcker med en som kombinerar alla tre drivsätten, i alla fall om framtiden bjuder på det Skoda i dag presenterar under ”tjuvstarten” av årets bilsalong i Genève. Det tjeckiska märket har nämligen dragit skynket av Vision X Concept, en crossover-suv storleken mindre än

Även om utseendet och storleken är av intresse, bilen förevisar ju en lillebror till Skodas nuvarande två suvar nämnda i denna artikels första stycke, finns det mest intressanta under skalet. En hel del av drivlinan är redan presenterad men nu finns det fler uppgifter om den.
Hjärtat i Vision X är en 1,5-litersmaskin som känns igen från Volkswagens TSI-program med som har förvandlats till en G-Tec-maskin, det vill säga motorn har optimerats för att även kunna köra på antingen bensin eller gas. Bensintanken är placerad framför bakaxeln medan den mindre gastanken är placerad under baksätet och den större bakom bakaxeln.
Bensin/gas-motorn pressar ur sig 130 hästkrafter och 250 newtonmeter. Inte mycket men drivlinan är ännu inte komplett, så som vi har beskrivit den. Vision X har nämligen också två elmotorer där den ena är en remdriven start- och hjälpmotor som är placerad tillsammans med 1,5-litersmotorn medan den andra, en större elmotor, sitter i ”bakaxelklumpen”.

Bensin/gas-motorn driver framhjulen medan (bakre) elmotorn driver bakhjulen. Elmotorn, som bjuder på ett omedelbart vridmoment om 70 newtonmeter, får sin kraft från två små litiumjonbatteripack som opererar på spänningsnivån 48 volt. Batterierna laddas inte upp med en kabel från ett eluttag i väggen, i stället förlitar man sig till retardationer, det vill säga när bilen frirullar eller bromsas återvinns energin som uppstår och lagras i batterierna.

Vision X kan driva på tre sätt – med framhjulen, med bakhjulen eller alla fyra. Enligt tjeckerna

Läs mer här: Skoda Vision X presenterad

kommentarer