Tar elen slut när elbilarna blir många?

By Erik Wedberg

I fjol köpte svenska bilköpare 2 962 nya elbilar, vilket gör att elbilarna har en marknadsandel på endast 0,8 procent. Även om det är en försvinnande liten del så är de flesta i branschen övertygade om att elbilarna kommer att bli fler under kommande år. Väldigt många fler. Det ställer nya krav, inte bara på oss bilister utan även på infrastrukturen och elnätet och då och då hörs farhågor om att det inte kommer att fungera om en majoritet av bilarna i Sverige blir eldrivna.
Enligt elbranschen själv finns det dock ingen anledning till oro. Elbolagens branschorganisation Svensk Energi menar att en omställning till en eldriven fordonsflotta inte skulle vara några som helst problem (se faktaruta nedan) och på elbolaget Fortum ser man mest möjligheter.

– Vi står inför en stor förändring när transportsektorn ska bli en del av elnätet. Elbilarnas användningsområde kommer inte bara vara att transportera människor och saker, de kommer att spela en viktig roll i elnätet och kan göra nytta även när de står still genom att balansera elnätet, säger Marcus Henriksson, produkt- och tjänsteutvecklare på Fortum Charge & Drive.

Fakta: Räcker elen?

Det korta svaret är: Ja. Enligt siffror från branschorganisationen Svensk Energi finns det ingen anledning till oro för att elen inte skulle räcka om fler börjar köra elbilar. Om alla rullande personbilar i Sverige plötsligt skulle bytas till elbilar och laddhybrider beräknar Svensk Energi att det skulle krävas 13 TWh/år för att driva dem. Hela den årliga elanvändningen i Sverige uppgår till cirka 150 TWh. Bara utfasningen av den vanliga glödlampan sparar ungefär 2 TWh el per år, vilket skulle vara tillräckligt för 670 000 elbilars årliga körning.
Ett medelstort vindkraftverk producerar cirka 5 GWh/år och det är tillräckligt för att tillgodose cirka 3 000 elfordons årliga förbrukning.

Elbilarnas framtida roll i elnätet bygger på ett system som kallas

Läs mer här: Tar elen slut när elbilarna blir många?

kommentarer