U-landsbil byggd med Formel 1-expertis efter Ikea-princip

By Peter Klemensberger

Annat än aerodynamik att jobba med denna gång för Formel 1-designern.

Den heter Ox och är byggd för att frakta gods och människor i otillgängliga områden i tredje världen. Det startades som crowdfunding-projekt av Torquil Norman och Global Vehicle Trust 2013 och nu är man redo för en första expedition i Indien med hjälp av oljejätten

Annat än aerodynamik att jobba med denna gång för Formel 1-designern.

Faktum är att hela Ox är ett verk Gordon Murray som har sagt att detta är ett av de mest intressanta arbeten han gjort under sina 45 år i bilbranschen då den bryter ny mark och kan göra skillnad för många människors liv

Ox ska byggas i Storbritannien och levereras i delar förpackade i platta paket. Lite som bokhyllan eller byrån från möbelvaruhuset Ikea. Sex bilar ryms i en standardcontainer och en bil kan skruvas samman på tolv timmar av tre tränade personer, ej nödvändigtvis bilmekaniker.

Ox är framhjulsdriven då fyrhjulsdrift bedöms som både skrymmande, dyrt och för komplext. I stället har bilen rejäla frigångsvinklar (45 grader fram, 55 grader bak) och en markfrigång på 25 centimeter under motorn och 40 centimeter under resten av bilen.

Stor som en bil i C-segmentet men flaket rymmer åtta oljefat.

Motormässigt har en turbomatad dieselfyra från Ford valts som är kopplad till en femväxlad manuell låda. Motorn, känd från modellen Transit, ger som mest 100 hästkrafter och 385 newtonmeter och är på 2,2 liter.

Höger- eller vänstertrafik spelar ingen roll då ratten är placerad i mitten på bilen, precis som Gordon Murrays klassiska supersportbil McLaren F1.

Läs mer här: U-landsbil byggd med Formel 1-expertis efter Ikea-princip

kommentarer