Udda bilar: Nissan Cube

By Peter Klemensberger

Här en demobil utan mittstolpe. Högt i tak och en garderob skymtar i hörnan.

Cube som vid första ögonkastet kunde tolkas som ett designjippo visade sin vara riktig körduglig, komfortabel, rejäl och givetvis rymlig med sin ovanligt boxiga kaross. Modellen byggde på

Här en demobil utan mittstolpe. Högt i tak och en garderob skymtar i hörnan.

Navigation och tv var högsta mode i Japan vid tillfället men en mängd valmöjligheter fanns utöver det för Cube-köparen. Vad sägs om tolv olika grillar? Ett annat unikt till­behör som låter väldigt 2017 var en elmotor som drev bakhjulen vilket gav bilen fyrhjulsdrift. Om vår utsände, Jonas Borglund, lydde Nissans direktiv att köra Cube i maximalt 150 km/h på rakorna och 120 km/h i kurvorna på testanläggningens ovalbana framgår inte av texten men han kunde konstatera att det var förvånansvärt tyst inne i bilen i höga hastigheter och att motorn på 1,4 liter och 98 hästkrafter inte behövde gå på tokvarv.

Provkörningen i Teknikens Värld nummer nummer 25/2003.

På slingorna som simulerade landsväg märkets inga större krängningar och bilen kändes spänstig och alert. Cube, liksom ursprungsmodellen från 1998, var inte aktuell för den europeiska marknaden. Att bara flytta ratten till vänster sida hade inte räckt då hela bilen var asymmetrisk. Det löstes emellertid till 2008 då Cube presenterades i sin tredje upplaga under bilsalongen i Los Angeles. En bil som behöll grundformerna från föregående generation men rundats av ett snäpp i hörnorna. Även den bjöd på asymmetri men åt två håll om man säger så. Ja, och gör det än då bilen fortfarande är i produktion.

Läs mer här: Udda bilar: Nissan Cube

kommentarer