Världsmästarens Ferrari osåld – kan fortfarande bli din

By Peter Klemensberger

Denna läckra Ferrari körd av en världsmästare får dig säkert att nypa dig i armen. Du får göra det två gången – den förblev nämligen osåld under Bonhams auktion vid Quail Lodge, Kalifornien.

1970-talet hör till de mest spektakulära inom Formel 1. Årtiondet för såväl höga luftintag, sexhjulingar, aerodynamiska skal och breda sulor. Årtiondets sista världsmästare blev sydafrikanen Jody Scheckter som även tillsammans med Gilles Villeneuve ordnade konstruktörstiteln åt Ferrari 1979.

Feta sulor och rejäl vinge hör till tiden.

1980 skulle han försvara titlarna med modellen 312 T5, bland annat med chassi nummer 46 som ropades ut nu i helgen av auktionsfirman Bonhams.
Bilen är en Ferrari av den gamla skolan med tolvcylindrig sugmotor på tre liter och 515 hästkrafter, den sista av de framgångsrika T-bilarna som debuterade 1975. På ritbordet låg en modern efterträdare med 1,5-liters V6:a med turbosnurra, en trend som skapats av Renault ett par år tidigare. Den fick dock vänta till säsongen 1981.

1980 kom att gå i moll för Ferrari och Jody Scheckter, som kom att lägga hjälmen på hyllan vid slutet av säsongen. En femteplats (två poäng) blev bästa resultat och till Kanadas Grand Prix kvalade han inte ens in.
Med chassi nummer 46 körde han nio lopp, bland annat det på Long Beach, Kalifornien, där de två tidigare nämnda poängen ordnades. Av de sex bilarna som tillverkades av modellen 312 T5 är detta den som Jody körde flest gånger.

Sista av sin sort… nästan. Först 1989 var Ferrari-bilarna åter med tolv cylindrar.

Bilen bar som nybyggd siffran två och Gilles Villeneuves namn men inför säsongstarten blev det Judys bil. Direkt efter att den sålts av Ferrari till första privata ägaren Luigi Chinetti fick den åter sitt Gilles Villeneuve-utförande.

Chassi nummer 46 har haft tre ägare sedan 1980, den senaste i 20 år. Bilen är redo för att köra i

Läs mer här: Världsmästarens Ferrari osåld – kan fortfarande bli din

kommentarer