Vil­ken fram­tid har me­di­erna?

Opinion

Näs­ta år firar den svenska tryckfrihetslagstiftningen 250-års­ju­bi­le­um. Sam­ti­digt är den tra­di­tio­nella pressen i sin kan­ske värsta kris någonsin under dessa år.
Där­för är det inte för­vånande att rege­ringen till­satt en me­die­ut­redning som ska vara klar näs­ta år. För­ra vec­kan lade ut­re­da­ren Anet­te No­vak fram en del­rap­port (SOU 2015:94) som främst är en kart­läggning av me­die­si­tua­tionen.
Dags­tid­ningarnas hu­vud­pro­blem är att di­gi­ta­li­seringen har lett till att tid­ningarnas vik­tigaste in­komst­käl­la, an­nonserna, minskat dras­tiskt de senaste fem åren. Det har tvingat fram kraf­tiga per­so­nal­ned­skär­ningar. Följden har blivit fär­re lo­kal­re­dak­tioner och där­med säm­re lo­kal be­vakning och säm­re för­ut­sätt­ningar för granskande jour­na­li­stik.

Där­emot har tid­nings­lä­san­det inte minskat om man räknar både pappers­tid­ningen och di­gi­tala ut­gå­vor av tid­ningarna. Det är ock­så dags­tid­ningarna som är bäst på att di­gi­ta­li­sera sin ny­hets­för­med­ling. Radio och tv ligger långt ef­ter på det om­rå­det. Den ny­hets­för­med­ling som sker i olika så kallade so­ci­ala me­di­er hämtar ofta ny­heterna från de tra­di­tio­nella tid­ningarna.
Di­gi­ta­li­sering är en själv­klar ut­veckling även på me­die­om­rå­det. Ut­re­da­ren tror att flera dags­tid­ningar helt har lagt ned sin pappers­upp­la­ga inom fem till tio år och en­bart dis­tri­buerar ny­heterna di­gi­talt, trots att det är pappers­tid­ningen som ger hu­vud­delen av in­täkterna. Fort­farande får dags­tid­ningarna bara en li­ten del av sina in­täkter från di­gi­tal an­non­sering, även om

Läs mer här: Vil­ken fram­tid har me­di­erna?

kommentarer