Volkswagens utvecklingschef: ”Kunderna förstår inte vad det här handlar om”

By Mikael Stjerna

Precis som på förra Frankfurtsalongen är dieselbilar på tapeten. Då var det

Så kallad PEMS-utrustning vid RDE-test, det vill säga mätning vid verklig körning. PEMS står för Portable emissions measurement system och RDE för Real Driving Emissions. Foto: MAHA-AIP GmbH.

Men varför är det okej att släppa ut dubbelt så mycket i verkligheten?
– Därför att i en testbänk så är högsta hastigheten 130 km/h, det är ingen luftkonditionering. Allting är reglerat för att vi ska kunna jämföra resultaten. I verkligheten är allt annorlunda. Hastighet, acceleration… i verkligheten når du aldrig resultaten som du når i testcykeln. Några konkurrenter har en konformitetsfaktor på tio. Vi klarar av faktor två i dag.

Tycker du att testcykeln är för snäll?
– Nej, testcykeln är bara till för att jämföra. Den var aldrig till för att ange verkliga siffror. Aldrig.

Skulle Volkswagen vilja att körcykeln var närmare verkligheten, närmare RDE?
– Jag föreslår inga testcykler. Om jag gjorde så skulle folk säga att ”nu föreslår Volkswagen saker för att göra livet enkelt för dem”. Jag gör vad lagstiftningen säger åt oss att göra. Vi måste leverera och uppfylla alla krav som ställs, på säkerhet, utsläpp – allt.

När du talar med lagstiftarna, med EU, säger Volkswagen då att den nya WLTP-körcykeln är bra, att den är tillräcklig?
– Jag talar inte med lagstiftare. Jag måste leverera. Det är inte mitt jobb att tala med jurister.

Teknikens Världs Mikael Stjerna träffade Frank Welsch på bilsalongen i Frankfurt. Frank Welsch sitter i styrelsen för Volkswagen AG och är utvecklingsansvarig för koncernen. Foto: Mikael Stjerna.

Tror ni inte att kunder vill att deras bil ska klara 80 milligram i utsläpp?

– Det är bara spekulationer, jag vet inte vad kunder vill ha. Jag tror inte kunderna förstår sig på körcykler och gränsvärden, de har ingen aning om skillnaden mellan NEDC-körcykeln som vi har använt

Läs mer här: Volkswagens utvecklingschef: ”Kunderna förstår inte vad det här handlar om”

kommentarer