Volvo en av få biltillverkare som spås klara hårdare utsläppskrav

By Mattias Rabe

2007 släppte nya europeiska bilar i genomsnitt ut 158,7 gram koldioxid per kilometer. För högt ansåg europeiska myndigheter som från och med 2010 började mäta utsläppen på årlig basis och satte upp som mål att biltillverkarnas bilar 2015 skulle få släppa ut maximalt 130 gram per kilometer. Målet nåddes med marginal då nya bilar sålda i Europa under 2015 i genomsnitt släppte ut 119,5 gram per kilometer. Dock lyckades inte alla tillverkare komma under gränsen, exempelvis Ferrari fick böta motsvarande 9,5 miljoner kronor och ryska AvtoVaz fick betala motsvarande 190 000 kronor som straff för att de översteg 130 gram. Även Aston Martin fick böta.

2016 låg genomsnittsutsläppet av koldioxid från nya personbilar i Europa på 118,1 gram, en sänkning med 1,4 gram från året innan. Minskningen var den minsta som registrerats sedan mätningarna började 2010 och man menar att det är dieselbilarnas lägre försäljningsvolymer som hämmat den positiva utvecklingen. Och att dieselbilarna har tappat mark sägs bero på

Volvo spås ligga i topp vad gäller utsläppen av koldioxid 2021 och klara av både sitt eget mål samt EU:s mål med marginal. Se hela den interaktiva infografiken hos PA Consulting genom att klicka på bilden.

Vad gäller Toyota säger beräkningarna att deras interna mål om 94,3 gram per kilometer kommer att klaras av med lätthet. Kalkylen säger att Toyota till 2021 når ned till 83,5 gram. Däremot beräknas Toyota få det betydligt svårare inför 2025 års mål om de inte starkt börjar fokusera på laddhybrider och batteribilar. I dag erbjuder de främst vanliga hybrider och har satsat hårt på vätgasdrivna bränslecellsbilar. Sistnämnda ses inte riktigt som framtidens räddare i jämförelse med vanliga batteridrivna elbilar.
Renault-Nissan, som har Europas två bästsäljande elbilar i sitt modellprogram (Renault Zoe och Nissan Leaf), väntas också klara sitt interna mål samt EU:s mål. 91,4 gram per

Läs mer här: Volvo en av få biltillverkare som spås klara hårdare utsläppskrav

kommentarer