Volvo XC40 officiell – fakta, bilder och film

By Mattias Rabe

Det är ett bra tag sedan konceptbilen

XC40 byggs på Volvos nya småbilsplattform CMA som även Geely kommer att använda sig av till sina modeller. CMA-plattformen är modernare än SPA-plattformen som 90-bilarna bygger på, den är nämligen än mer anpassad för framtiden med bland annat full förberedelse för elbilar.

Vid produktionsstarten av XC40, som redan nu finns tillgänglig för beställning och går att bygga på volvocars.se, är det två motoralternativ som är aktuella. Dels D4-dieselmotorn och dels T5-bensinmotorn. Båda är AWD-versioner, det vill säga fyrhjulsdrivna. D4:an har 190 hästkrafter medan T5:an har 247 hästkrafter.
Fler drivlinealternativ kommer så småningom att lanseras, bland annat med nya trecylindriga motorer samt som laddhybrid och ren elbil.

398 900 kronor är instegspriset. För de pengarna får du XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition. Vill du ha D4:an i R-Design-utförande kostar det till 420 900 kronor.
XC40 T5 AWD Momentum Intro Edition kostar från 416 900 kronor. Som R-Design går den loss på 438 900 kronor.
Volvo XC40 är med andra ord ingen billig, mindre bil.

Vid årsskiftet lanseras fler alternativ, bland annat 190-hästarsbensinaren T4 med antingen AWD-fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift samt framhjulsdrivna T3 med 156 hästkrafter och 150-hästarsdieseln D3 med antingen AWD-fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift.
T3:ans instegspris i Kinetic-utförande landar på cirka 296 000 kronor medan D3:an med samma utrustningsnivå börjar på cirka 312 000 kronor. Båda prisuppgifterna syftar på de framhjulsdrivna varianterna.

Texten uppdateras…

Läs mer här: Volvo XC40 officiell – fakta, bilder och film

kommentarer