Volvo XC40 – tre snabba från provkörningen

By Mattias Rabe

Hej Erik Wedberg! Låt oss gå rakt på sak – hur upplevs

Något annat som du vill lyfta fram?
– Den känns luftig interiört, framför allt i främre sätena och det är mycket tack vare att dörrsidorna saknar stora högtalare/baslådor. Dessa har Volvo trollat bort och i stället trollat fram stora, smarta förvaringsfack i dörrarna. Högtalarna har i stället fått en udda placering, vid typ A-stolarna och syns endast när man öppnar motorhuven.

– I övrigt känns bilen bra mycket mer praktisk än övriga Volvo-modeller med smarta detaljer och fack lite överallt. Man skulle kunna se det som Volvos svar på Skodas Simply Clever.

Vi kör en tredje fråga när vi ändå har farten uppe… priset är det många som opponerat sig mot. Vad säger du?
– XC40 D4 kostar från 398 900 kronor. Det är mycket pengar det, så klart. Men man ska då ha i åtanke att det är Momentum Intro Edition det priset avser vilket betyder mycket extrautrustning, exempelvis det digitala mätarhuset. Sådant kostar annars extra på till exempel en motsvarande XC60 av Momentum-nivå.

– Vid årsskiftet kommer fler motoralternativ i D3, T3 och T4, alltså både bensin- och dieselmotorer. Cirka 296 000 kronor blir instegspriset som då gäller T3:an.

Läs hela provkörningsrapporten som Erik Wedberg bjuder på i Teknikens Värld nummer 26/2017.

Läs mer här: Volvo XC40 – tre snabba från provkörningen

kommentarer