13 James Bond-bilar vi minns
Alfa Romeo GTV6 1981–1987
Jodå, James Bond har faktiskt kört något så obrittiskt som en Alfa Romeo GTV6. Som därtill är stulen i Tyskland. Filmen är Octopussy (1983), och bilen används sedan i en biljakt med tysk polis. Grunden till GTV6 var sedanmodellen Alfetta, presenterad 1972. 1974 kom coupéversionen, som i de motorstarkare versionerna fick tillnamnet GTV. Först med ansiktlyftet 1981 fick dock GTV tillgång till Alfa Romeos 2,5-liters V6:a med hela 160 hästkrafter – och därmed namnet GTV6.
Ursprungligt pris: 107 300 kr (1985). | Teknik: 6-cyl V, 2 492 cm3, insprutning, 160 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 426, bredd 167, höjd 133. Tjänstevikt 1 330. | Fartresurser: 0–100 km/h 9,6 s. Toppfart 205 km/h.
AMC Hornet 1970–1977
Amerikanska bilar är relativt ovanliga i James Bonds vagnpark. Ett av undantagen är AMC Hornet, som mycket medvetet produktplacerades in i Mannen med den gyllene pistolen (1974). Modellen hade lanserats redan 1970, men modellversionen som figurerar i filmen – tredörrars hatchback – lanserades först år 1973. Produktionen lades ner 1977, ännu några år kvar innan Renault (se längre ner) blev involverade i AMC.
Ursprungligt pris: Motsvarande ca 11 000 kr (1975). | Teknik: 6-cyl, 3 801 cm3, förgasare, 89 hk, bakhjulsdrift, 3-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 274, längd 472, bredd 180, höjd 133. Tjänstevikt 1 372. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 18 s. Toppfart iu.
Aston Martin DB5 1963–1965
Att ta upp ämnet Bond-bilar utan att ha med Aston Martin DB5 vore väl snudd på omöjligt. I inte mindre än sju filmer, med början i Goldfinger (1965), har Agent 007 rattat DB5. Övriga är Åskbollen (1965), Goldeneye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006) samt Skyfall (2012). Noterbart är dock att en av två ursprungligen använda bilar strippades på alla filmattiraljer och såldes vidare av Aston Martin. Siste ägaren av bilen blev …
Läs mer här: 13 James Bond-bilar vi minns