50 år sedan dagen H
By Erik Inge
Högertrafikomläggningen röstades igenom i Sveriges riksdag den 10 maj 1963. Siffrorna skrevs till 294 röster för och 50 emot förslaget.
Utfallet innebar slutet på en segdragen historia.
Högertrafik hade vid tidpunkten länge varit omdebatterat, faktiskt ända sedan 20-talet, men aldrig blivit av. Så sent som 1955 genomfördes en folkomröstning där 82,9 procent av de som röstade ställde sig negativa till förslaget om högertrafik (valdeltagandet var dock lågt ska tilläggas).
Högertrafikomläggningen genomfördes främst för att anpassa Sverige till europeiska förhållanden: högertrafik var det dominerande på kontinenten, och majoriteten av alla svenska bilar var redan vänsterstyrda.
En annan förhoppning var att trafiksäkerheten skulle bli bättre. Under åren 1965 och 1966 dog fler än 2600 personer i trafikolyckor i Sverige.
Men att byta vänster mot höger hade ett pris. Omläggningen kostade då, 1965, 600 miljoner kronor.
Vägar var tvungna att byggas om, skyltar bytas ut och alla väglinjer drogs nya eftersom de skulle byta färg från gult till vitt.
Fordon anpassade för vänstertrafik, som exempelvis bussar, byggdes om eller skrotades.
Dessutom lades stora pengar på att informera och utbilda allmänheten om högertrafik på olika sätt: det sändes tv-program, arrangerades kurser och hölls konferenser om högertrafik.
Därtill prånglades det ut en hel del prylar som gjorde reklam för omläggningen. Vem minns till exempel inte de speciella ”högertrafikhandskarna” där den högra handen var grön och den vänstra var röd?
Dagen H fick till och med ett eget soundtrack, låten ”Håll dig till höger, Svensson” skriven av Peter Himmelstrand och framförd av The Telstars.
När dagen var kommen för högertrafikomläggningen sände Sveriges Melodiradio en ”högertrafik-vaka” under ledning av programledaren C-G Hammarlund. Med vid hans sida fanns Lars Skiöld från Statens högertrafikkomission, samt Olof Palme som på den tiden var kommunikationsminister.
Mellan klockan 01.00-06.00 den 3 september 1967 rådde ett generellt trafikförbud för bilar i Sverige. Andra undantagna fordon som cyklar, taxibilar, bussar och spårvagnar skulle stå still …
Läs mer här: 50 år sedan dagen H