74 ton sparar mil­jön

By Yngve Sunesson

Här­om­da­gen be­slutade riks­dagen att lång­tra­da­re upp till 74 ton ska kun­na tillåtas på svenska vägar. Det be­tyder att riks­dagen kö­rde över rege­ringen i frå­gan, efter­som re­ger­ings­för­slaget in­ne­bar att bara i myc­ket be­gränsade om­rå­den skulle så tunga last­bilar tillåtas.
I prak­tiken skulle pro­po­si­tionen inte in­ne­burit nå­gon stor för­ändring. Få åke­rier skulle skaffa så stora last­bilar, om de fick köra med dem på så få vägar. Där­för var riks­dags­be­slutet vik­tigt.
Men nu ska rege­ringen med le­dning av väg­nätets bä­rig­het be­sluta om vil­ka vägar i hela landet som så tunga for­don ska få köra på. Det be­slu­tet kan för­halas.
Så än är det för ti­digt att jubla över den både eko­no­miska och mil­jö­mäs­siga för­bättring som be­slu­tet in­ne­bär att tillåta tyngre for­don än i dag.
Kan verk­li­gen tyngre for­don vara mil­jö­vän­liga? Allt be­ror på hur man räknar, men i för­hållande till trans­por­terad vikt minskar ut­släppen av kli­mat­gaser och an­dra för­ore­ningar när mer tim­mer el­ler an­dra pro­dukter kan trans­por­teras. För­sök lik­som er­fa­ren­heter från Fin­land visar att ut­släppen minskar med un­ge­fär tio pro­cent per trans­por­terat ton med 74 tons last­bilar jäm­fö­rt med van­liga.
Fak­tiskt minskar även väg­sli­ta­get med tyngre last­bilar, räknat per trans­por­terade ton. Ändå krävs na­tur­ligt­vis att vägarna är kör­bara med så tunga trans­porter. Det är or­saken till att sär­skilda be­slut måste fattas om på vil­ka vägar de tyngre for­donen ska tillåtas.
Att få köra med tyngre trans­porter är na­tur­ligt­vis ock­så en kon­kur­rens­frå­ga. Det blir mer eko­no­miskt att trans­por­tera både vir­ke och an­nat i större vo­lymer, efter­som per­so­nal­kost­naderna är den största kost­naden. Även bräns­le­eko­no­miskt är det en för­del.
Att last­bilarnas bräns­le i ökande ut­sträckning är bio­die­sel el­ler die­sel med hög in­blandning av bio­bräns­len gör att mil­jö­på­ver­kan från trans­porterna blir än min­dre.
Sam­man­ta­get gör det att riks­dags­be­slutet var vik­tigt för mil­jön.

Läs mer här: 74 ton sparar mil­jön

kommentarer