74 ton sparar miljön
Häromdagen beslutade riksdagen att långtradare upp till 74 ton ska kunna tillåtas på svenska vägar. Det betyder att riksdagen körde över regeringen i frågan, eftersom regeringsförslaget innebar att bara i mycket begränsade områden skulle så tunga lastbilar tillåtas.
I praktiken skulle propositionen inte inneburit någon stor förändring. Få åkerier skulle skaffa så stora lastbilar, om de fick köra med dem på så få vägar. Därför var riksdagsbeslutet viktigt.
Men nu ska regeringen med ledning av vägnätets bärighet besluta om vilka vägar i hela landet som så tunga fordon ska få köra på. Det beslutet kan förhalas.
Så än är det för tidigt att jubla över den både ekonomiska och miljömässiga förbättring som beslutet innebär att tillåta tyngre fordon än i dag.
Kan verkligen tyngre fordon vara miljövänliga? Allt beror på hur man räknar, men i förhållande till transporterad vikt minskar utsläppen av klimatgaser och andra föroreningar när mer timmer eller andra produkter kan transporteras. Försök liksom erfarenheter från Finland visar att utsläppen minskar med ungefär tio procent per transporterat ton med 74 tons lastbilar jämfört med vanliga.
Faktiskt minskar även vägslitaget med tyngre lastbilar, räknat per transporterade ton. Ändå krävs naturligtvis att vägarna är körbara med så tunga transporter. Det är orsaken till att särskilda beslut måste fattas om på vilka vägar de tyngre fordonen ska tillåtas.
Att få köra med tyngre transporter är naturligtvis också en konkurrensfråga. Det blir mer ekonomiskt att transportera både virke och annat i större volymer, eftersom personalkostnaderna är den största kostnaden. Även bränsleekonomiskt är det en fördel.
Att lastbilarnas bränsle i ökande utsträckning är biodiesel eller diesel med hög inblandning av biobränslen gör att miljöpåverkan från transporterna blir än mindre.
Sammantaget gör det att riksdagsbeslutet var viktigt för miljön.
Läs mer här: 74 ton sparar miljön