Honda Civic Type R mot Hyundai i30 N Performance

By Sebastian Fröberg

När det en sen vintereftermiddag står klart att det ska göras en duell mellan ovan nämnda bilar börjar tankarna genast att flöda. Allkonstnären och fotografen Glenn Lindberg utbrister efter en stund att vi borde fota bilarna på kvällen i vintermörkret, med hjälp av det skarpa skenet i Stockholms tunnelsystem. Jag, som tillhör ”Fast and the Furious-generationen” nappar genast på idén. Med mig får jag även redaktionens egen racingförare, Oskar Krüger, som också är sugen på att se vad dessa GTI-bilar kan åstadkomma i skydd av mörkret.

Det är svårt att vara kritisk mot bilar i GTI-klassen, för det handlar inte enbart om blixtrande accelerationssiffror och höga toppfarter. En GTI-bil ska väcka känslor i oss alla, och det gör både Type R och i30 N, men på lite olika sätt. De borde med andra ord båda två applåderas för att de vågar sticka ut på denna annars rätt intetsägande grå-svarta suv-stinna marknad. GTI-klassen tog avstamp 1976 när

Bakvinge av modell jättestor skymmer bakåtsikten men ger generöst med marktryck.

En cockpit som osar racing med gott om röda detaljer och en nästintill perfekt växelspak.

Stora omfamnande stolar ger bra stöd åt alla håll hela tiden, bra och låg körställning.

VTEC hjälper till att ge bra skjuts vid höga varvtal. Maxeffekten kommer vid 6 500 r/­min.

Honda har en gedigen historia av att bygga GTI-bilar. 1997 fick Civic Gen 6 en rejäl översyn och tilläggsnamnet, Type R. Bilen slungades framåt av en 1,6 liters sugmotor­ med ett effektuttag på 185 hästkrafter kopplad till en tätstegad manuell växellåda med differentialbroms. Bilen var avskalad och nätt vilket borgade för underhållande vägegenskaper. Generation 2 av Type R som lanserades 2001, använde sig av samma lättviktiga grundrecept men med förbättringar i form av ökad effekt och en större motor. Till den tredje

Läs mer här: Honda Civic Type R mot Hyundai i30 N Performance

kommentarer