PSA-chefen: ”Många problem kommer med elbilen”
Elbilen kommer på bred front men övergången från förbränningsmotorer är mer komplicerad än vad många tror. Det säger PSA-koncernens vd Carlos Tavares, enligt Autocar.
– Det finns mycket mer att tänka på än försäljning av elbilar, allt från tillverkning och återvinning av batterier, metallerna som behövs i dessa, hur det blir med beskattning, de totala ägandekostnaderna och infrastrukturen för laddning med mera, säger han.
Fordonsindustrin rör sig fort framåt i en takt som gör Carlos Tavares oroad. Han efterlyser en ”360 graders vy” på fenomenet för att inte missa bitar som senare kan slå tillbaka, inte bara på fordonsindustrin utan hela samhället.
PSA-koncernen, som utgörs av märkena Citroën, DS, Peugeot och Opel/Vauxhall, går inte direkt i främsta ledet när det kommer till elektrifiering. På elpaletten finns i dag Opel Ampera E men annars ekar det tomt även om nyheter är på gång från både DS, Peugeot och Opel.
Koncernens första helt eldrivna bilmodell, Ampera E undantaget då man fick den på köpet med märket Opel, kommer 2020 och fem år senare ska hela modellfloran vara elektrifierad, det vill säga inga bilar med enbart förbränningsmotor ska tillverkas.
Det kan tyckas vara märkligt att man ligger steget efter då de var på tåget med elbilen Citroën C-Zero och dieselhybrider från Peugeot för många år sedan. Dessutom är DS en av pionjärerna inom den elektrifierade motorserien Formel E.
Carlos Tavares har tidigare haft en klart tydligare och mer positiv bild av elbilen. Som chef hos Renault-Nissan, som ligger i framkant inom området, höll han under en presskonferens upp en bit av ett avgasrör i luften och sa att ”om detta finns på din bil är det ingen elbil” som kritik till hybridbilar.
Läs mer här: PSA-chefen: ”Många problem kommer med elbilen”