Herbert Diess ny vd för Volkswagen
By Mattias Rabe
Som vi har rapporterat tidigare i veckan sker det förändringar inom Volkswagen-koncernens ledning. Matthias Müller, som tog över efter Martin Winterkorn i och med dieselgate-skandalen hösten 2015, får lämna och ersätts av tidigare varumärkeschefen Herbert Diess som plockades till företaget från BMW för drygt tre år sedan.
Med Herbert Diess vid rodret ska en större omorganisation av bolaget genomföras, där vissa delar skulle ha implementerats redan av Matthias Müller men som han anses ha misslyckats med.
Volkswagen kommer att skapa sex nya affärsområden, en särskild portfölj för märkets största marknad Kina samt dela upp sina varumärken i tre nya forodnskategorier; icke-premium, premium och superpremium.
Det kan även komma förändringar var gäller koncernens lastbils- och bussdivisioner.
Herbert Diess kommer att få en direkt övervakande roll inom områdena forskning och utveckling samt informationsteknik. Han kommer också ha på sitt bord att leda Volkswagen in i en ny era av elektriska och autonoma fordon.
Fler förändringar i ledningen är att Audi-chefen Rupert Stadler blir ansvarig för koncernens försäljning och Porsche-chefen Oliver Blume får ansvar för koncernens produktion. Blume väljs även in i bolagsstyrelsen.
Läs mer här: Herbert Diess ny vd för Volkswagen