Batteriföretaget Northvolt bygger Västeråsanläggning

Batteriföretaget Northvolt startar nu byggandet av en forskningsanläggning i Västerås.  

Samtidigt fattas cirka 40 miljarder kronor och jättesatsningen med batterifabriken i Skellefteå återstår. 

– Det har inte getts några svar på hur fabriken ska finansieras, säger aktieanalytikern Joakim Bornold.

Expressen har tidigare rapporterat om svenska företaget Northvolts storslagna plan på att bygga en fabrik för att tillverka litiumjonbatterier till elbilar i Skellefteå, och en forskningsanläggning för att testa och utveckla tillverkningen innan den sätts i storskalig drift. 

– Northvolt går nu in i nästa fas, går från planering till fysisk fas, säger Northvolts vd Peter Carlsson i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: ”Drömfabriken” saknar 40 miljarder kronor 

Tidigare Teslachef bakom satsningen 

Peter Carlsson var tidigare chef hos elbils- och batteritillverkaren Tesla, som Northvolt kommer att konkurrera med om planerna på storskalig batteritillverkning. 

Anläggningen i Västerås ska vara 19 000 kvadratmeter stor och beräknas vara klar redan 2019 och kommer, enligt bolaget, att skapa mellan 300 och 400 arbetstillfällen. 

Batterifabriken ska byggas i Skellefteå och beräknas skapa mellan 2 000 och 2 500 jobb. 

Och för fabriken ligger tidsplanen, att sätta första spadtaget under andra halvan av 2018, fast, enligt Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S). 

Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå. Foto: Region Västerbotten

LÄS MER: Elpriset slog rekord efter stränga vintern

Avgörandet ligger hos mark- och miljödomstolen

– Vi träffade Northvolt första gången den 6 maj för snart ett år sedan. Efter det har vi gjort en detaljplan för området, som har vunnit laga kraft. I höstas påbörjades miljöprövningstillståndet som det varit förhandlingar om i mark- och miljödomstolen. Tidsplanen är att mark- och miljödomstolen ska lämna beslut i frågan under våren, säger Lorents Burman. 

Om mark- och miljödomstolen ger grönt ljus till projektet så kan det börja byggas. 

Hur ska allt betalas? 

– När det gäller finansieringen så får Northvolt uttala sig. Men vi vet att anläggningarna som ska tillverka litiumjonbatterier kommer ju. Fordonsindustrin ska ställa om och göra det ganska snabbt. Vi vet att i Europa tillverkas 20 miljoner bilar per år och en sådan här fabrik kan försörja 500 000 nyproducerade bilar. Så om man leker med tanken på att 20 procent av de bilar som tillverkas 2025 är eldrivna så kommer det behövas fyra fabriker för att täcka Europas behov, säger Lorents Burman.  

LÄS MER: Rusning efter solcellsbidrag för att sänka elkostnaderna

Northvolts vd: ”Redo att ta nästa steg” 

Pengarna som hittills skramlats ihop räcker inte långt till de 40 miljarder kronor som behövs. Europeiska investeringsbanken har gått in med motsvarande 520 miljoner kronor i projektet. Svenska Energimyndigheten har skjutit till 146 miljoner kronor och Scania cirka 100 miljoner kronor.  

Det är oklart om Northvolt nu lyckats trygga en större del av budgeten men Peter Carlsson säger i pressmeddelandet: 

– Northvolt går nu in i nästa fas, går från planering till fysisk fas. Med ett antal viktiga partners och kunder ombord och med stora framsteg inom cell-, produkt- och processutveckling är vi nu redo att ta nästa steg. 

Internetbanken Nordnets aktieanalytiker och sparekonom, Joakim Bordold, var på plats när Northvolt presenterade nyheten om byggstart för anläggningen i Västerås. Han berättar att det inte gavs några svar på finansieringsfrågan. 

Joakim Bornold, aktieanalytiker och sparekonom hos Nordnet. Foto: PRESSBILD NORDNET / NORDNET

LÄS MER: Se upp för detta när du väljer nytt elavtal

Experten: ”Det var stor optimism från Northvolt”

– Det var stor optimism från Northvolt själva och det är förstås roligt att de tagit det så här långt. Nu startar de bygget av anläggningen i Västerås och det är fantastiskt, säger han. 

Men två, mörka orosmoln tornar upp sig i horisonten: 

– Det är ett jätteprojekt och jag tycker det finns två stora frågetecken: var ska de hitta finansiering till att ta nästa stora steg och verkligen bygga den fabriken i Skellefteå? Och det handlar också om hur de ska kunna tjäna pengar på batteritillverkning. Det är många som är på gång och vill starta det och konkurrensen från Kina kommer att vara mördande, säger Joakim Bornold.    

Satsningen har haft stark politisk backning lokalt från kommunalrådet i Skellefteå, Lorents Burman och Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S), och på regeringsnivå från närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S). 

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S). Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Det är ingen tillfällighet att denna banbrytande investering äger rum i Sverige. Vi har utmärkta förutsättningar för morgondagens batterifabriker. Vi har potential för gruvdrift av viktiga mineraler, grön el och automation och kraftkompetens som behövs för att det ska ske, säger Mikael Damberg i pressmeddelandet. 

Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/batteriforetaget-northvolt-bygger-vasterasanlaggning/

kommentarer