Ett steg mot snabbtåg
Opinion
Sverigeförhandlingen presenterade i går på en stor sammandragning i Stockholm hur snabbtågsspåren ska dras i södra Sverige. Från Jönköping blir det över Värnamo till Hässleholm, Lund och Malmö, alltså det västra alternativet.
Ur skånskt perspektiv har det mindre betydelse. Det viktiga är att både Lund och Hässleholm är med som stationslägen, även om det inte är säkert att snabbtågen mellan Stockholm och Malmö stannar här.
Flera av stationerna mellan ändpunkterna Stockholm, Malmö och Göteborg kommer att få bara ”storregional” trafik. Det blir något mindre snabbgående tåg som istället stannar på fler ställen.
Sverigeförhandlarna H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman betonade vid sin presentation att tidsgränserna två timmar till Göteborg och 2,5 timmar från Stockholm till Malmö är centrala. Ska de hållas kan sannolikt inte särskilt många stopp på vägen accepteras.
Förhandlarna betonade också vikten av anslutningsbanor, till exempel Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad. Det är viktigt för hela Skåne.
Lika självklart måste det vara att Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg byggs ut med dubbelspår på hela sträckan, även norr om Helsingborg.
Kommunal medfinansiering ska vara en liten del av finansieringen som lär kräva över 300 miljoner. Däremot ska inte regionerna avkrävas medfinansiering, vilket ledningen för Region Skåne säkert välkomnar.
Även kommunerna bör vara …
Läs mer här: Ett steg mot snabbtåg