Bättre bonus behövs
Äntligen stod miljöministern i talarstolen för att berätta om att ett nytt miljöbilssystem är klart. Det har tagit över två år, trots att det fanns ett i stort sett färdigt förslag när Lena Ek lämnade över som miljöminister.
Ändå har förslaget inte blivit tillräckligt bra. Från alla håll kommer kritik – från bilistorganisationen Bil Sweden, från tankesmedjan Fores, som forskar omkring miljö- och klimatfrågor, och från Centerpartiet. Alla vill de ha en större morot i systemet, som finansieras med högre fordonsskatt för bilar som släpper ut mer koldioxid.
Förslaget från regeringen innebär att de bilar som har minst utsläpp, elbilar och vätgasbilar, får maximal bonus på 45 000 kronor. Det är mindre än vad utredningen föreslog, och kritikerna vill ha större bonus för de bästa.
Ett annat problem är att exempelvis etanolbilar inte får någon bonus alls, trots att de när de använder etanol har mycket låga nettoutsläpp. Om regeringen som utlovat tar bort skatten på etanol igen, efter att införandet för två år sedan i stort sett slog ut marknaden helt, skulle det finnas förutsättningar för en återhämtning, vilket skulle vara ett relativt snabbt sätt att minska klimatutsläppen.
Finansminister Magdalena Anderson räknar med att tjäna skattepengar på det nya systemet, eftersom den nuvarande miljöbilspremie ersätts, samtidigt som den nya miljöbonusen ska betalas av de miljöstörande bilarnas avgifter. Exakt hur det slår är svårt att beräkna, men eftersom bonusen är för liten enligt de flesta bedömare kommer finansministern sannolikt att tjäna mer än beräknat. Det är knappast poängen med ett system som ska leda till minskade utsläpp, snarare tvärtom.
Så visst är det bra att miljöminister Karolina Skog fått fram ett förslag till riksdagen. Förhoppningsvis kommer riksdagen att kunna enas om förbättringar, så att miljöbilarna verkligen kommer ut på marknaden på allvar. Annars riskeras att målet om fossilfri fordonsflotta 2030 inte kan nås.
Läs mer här: Bättre bonus behövs