Mercedes-AMG GLC 63 officiell i fyra olika monstervarianter
By Mattias Rabe
Det var i juni 2015 som Mercedes GLK presenterades i helt nytt utförande och samtidigt passade på att byta namn till GLC. För nästan exakt ett år sedan pressade Mercedes D-stolparna framåt och vips så hade GLC Coupé fötts för att utgöra en konkurrent till BMW X4. Därmed var GLC-serien fulländad, eller? Nej, så klart inte, ingen Mercedes-modell är fulländad förrän en AMG-version har presenterats och nu är den heliga stunden för GLC kommen. I dag visar Mercedes nämligen upp Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ Coupé, två högbyggda fordon med näst intill supersportbilsprestanda.
Det är första gången modellen kommer i AMG-utförande eftersom GLK aldrig gick den vägen. Den kunde på sin höjd utrustas med ett AMG-paket. Men visst har nuvarande GLC lanserats i AMG-utförande, Mercedes-AMG GLC 43 4Matic avtäcktes nämligen parallellt med coupéversionen på bilsalongen i New York i fjol. Dock är den ingen AMG-produkt ända ut i fingerspetsarna med sin V6:a på 367 hästkrafter och sitt, i jämförelse med riktiga AMG-bilar, något tama utseende.
Vilken är ditt val? Coupé eller inte?
Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ Coupé har det rätta utseendet (om det räknas som snyggt är upp till var och en att avgöra) med kaxig grill, stora luftintag i frontspoilern, fyra grova ändrör och stora hjul. Men ingen AMG-modell utan muskler, och i detta fall handlar det om en 4,0 liter stor dubbelturbomatad V8 med två olika effektuttag. I grundutförandet är det 476 hästkrafter och 650 newtonmeter som gäller, i S-utförandet hela 510 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Redan i grundutförandet är Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ och Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ Coupé snabba rackare då de gör 0-100 km/h på 4,0 sekunder och har begränsad toppfart på 250 km/h. Det är bra siffror för suvar som väger runt …
Läs mer här: Mercedes-AMG GLC 63 officiell i fyra olika monstervarianter