Banans skräck del 2

By Peter Klemensberger

De kommer sälla ensam, olyckorna. Så brukar det heta. Du kanske minns det spektakulära hembygget baserat på en Fiat X1/9 som vi skrev om förra veckan? Är du fortfarande skärrad ska du sluta läsa här.

Under samma tillställning på Varano-banan sydväst om Parma kördes även bilen ovan. Ja, i slutet av klippet från Youtube-kanalen NM2255 Car HD Videos skymtar den blågula (före detta) Fiaten.

Vad är det för något? Ja, på grillen tar du att det rör sig om en Lancia, den är förmodligen hämtad från modellerna Musa eller Ypsilon. Martini-dekaleringen för tankarna till märkets framgångsrika år inom rally, även om färgschemat i dag mest är känd från Williams Formel 1-bilar. Lancia är annars det mest framgångsrika märket inom rally med tio konstruktörstitlar i VM, sex i rad åren 1987 till 1992.

Även motorn i bygget är av från Lancia, nämligen en Delta S4. Volymen på radfyran är 1759 kubikcentimeter och hjälp av både kompressor och turbo ger den över 500 hästkrafter. Turbo och kompressor i kombination känner vi i moderna (nåja) sammanhang igen från Volkswagen Golf GT, en motor som blev prisad 2006.

I övrigt liknar bilen på filmen inget annat och inte mycket mer information har vi om den. Bilen som har donerat motorn vet vi mer om, den körde vi i Teknikens Värld nummer 23/1985.

”Den har minimalt bagageutrymme, blir varm som en bastu i kupén, för ett kaotiskt oväsen och kostar 450 000 kronor. Kort sagt: En härlig vagn”, menade en vår PeO Kjellström som överlevde provkörningen och jobbar hos oss än i dag.

Det där med bastun behöver inte föraren av bilen vi talar om här bry sig om. Det fläktar nog skönt därunder det lilla taket.

Läs mer här: Banans skräck del 2

kommentarer