Provkörning av Toyota Prius Plug-in Hybrid

By Hans Hedberg

Det här är nytt!

Fyrsits
Jakten på låg vikt och ultralåga förbrukningssiffror resulterar i att bilen endast har två sittplatser bak. Det begränsar Prius användningsområde.
Elmotorer
Bensinmotorns generator (MG1) jobbar tillsammans med den ordinarie elmotorn (MG2).
Soltak
Nej, inget soltak i egentlig mening utan ”Solar Pack”, vilket innebär solceller monterade på taket. Det ska ge ca 70 mils extra räckvidd på årsbasis.

Efter tio miljoner tillverkade hybridbilar från Toyota lanseras fjärde generationens Prius nu som laddhybrid. Målsättningen är att cirka hälften av alla sålda Prius i Sverige ska vara laddhybrider. En än mer intressant siffra är att av utgående Prius III laddhybrid var närmare 95 procent tjänstebilar. Tacka förmånliga skattelättnader för detta. Trots supermiljöbilspremie på 20 000 kronor, listpriset för Prius PHV i Active-utförande är 377 900 kronor, krävs det en del rabattsnack med säljaren för att komma under 7,5 basbelopp. Men det ska nog gå att ordna. Förmånsvärdet är låga 1 013 kronor.

Körmässigt är Prius hyfsat skarp, med kommunikativ styrning och så länge bensinmotorn inte startar har den en tyst gång.

Tekniskt grundar sig Prius PHV (Plug-in Hybrid Vehicle) laddhybrid på den ordinarie Prius som debuterade förra året, men en delvis ny drivlina och design gör att bilen utmärker sig. Litumjonbatteriet har vuxit till 95 celler på totalt 8,8 kWh vilket innebär att det nu tar plats under bagagerumsgolvet i stället för under baksätet som hos vanliga Prius. Trots dubblerad batteristorlek har batterivikten ökat endast med 50 procent (totalt 120 kg) och själva omfånget med två tredjedelar (totalt 145 liter) tack vare effektivare packningsgrad av battericellerna. Bagageutrymmets lastvolym har dock minskat från 502 till 360 lådliter.

3 frågor

Yoshio Kitamura – utvecklingschef Toyota Prius PHV laddhybrid.

Varför har ni kvar parkeringsbroms som aktiveras med foten?
– Lösningen är bekväm och något vi alltid haft på Prius men på nya C-HR (som delar plattformsarkitektur med Prius)

Läs mer här: Provkörning av Toyota Prius Plug-in Hybrid

kommentarer