Nu avslutas Transistor 3
Fyra frågor Kulturredaktionen ställer fyra frågor till Jörgen Dahlqvist på Teater Weimar som är festivalkoordinator för scenkonstfestivalen Transistor 3 som avslutas i dag, 5 maj.
Hur har intresset varit för Transistor 3 varit så här långt?
– Festivalen är ju en mix av ny scenkonst som görs i process och där det undersökande arbetet sträcker sig ända fram till premiärdagen och där en initierad skara fungerar som målgrupp och verk som är mer färdiga och som ska ha en stor publik för att hitta sin form. Det gör festivalen unik i ett svenskt perspektiv. Och jag tycker att alla föreställningar har fått exakt den publik de behövt för att få respons på det konstnärliga arbetet. Intresset för festivalen är stort och vi märker att kännedomen om den ökar, både i Malmö men också i ett nationellt perspektiv. Men det som glädjer mig personligen nästan mest, och det har varit en uttalad målsättning från starten, är att bygga en större scen för undersökande scenkonst i Malmö. Och det arbetet har verkligen börjat bära frukt. Det finns en kärna på ett tjugo-trettiotal konstnärer från teater. musik och konstområdet som följer varandras arbete, som samarbetar och som inspireras av varandra. Festivalen består av det nätverket och det är det som vi kommer att ta fasta på i kommande upplagor.
Transistor 3 har som mål att utforska vad rum för teater kan vara. På vilka sätt har detta utforskats i de föreställningar som visats – kan du ge något exempel?
– Den samtida scenkonsten håller på att underska massa nya spännande format just nu. I den här festivalen så har det ingått en filmfestival, med filmer som utgår från scenen eller från föreställningar. De har producerats för nätet både i form av livesända föreställningar, men också som hemsida för nya ljudverk. Vi kommer att göra en större …
Läs mer här: Nu avslutas Transistor 3