Nya BMW 1-serie med framhjulsdrift siktad i Tyskland

By Mattias Rabe

Ett tag gapade det tomt i BMW:s modellprogram när det kom till golfklasstora modeller. Efter 1970-talets Touring-modell av 02-serien dröjde det ända till 1994 innan 3-serie (generation E36) dök upp i så kallat Compact-utförande. Sedan dess har BMW hållit sig kvar i storleksklassen med ytterligare en 3-serie Compact (E46) och därefter med 1-serie generation ett (E87) och två (F20) där sistnämnda nu är på väg mot pension. Och BMW har inte en tanke på att lämna klassen då en tredje generation 1-serie är på ingång, troligtvis under nästa år som årsmodell 2019.

När tredje generationen tar vid gör den det med en i BMW-kretsar stor och omdiskuterad teknisk nyhet. Modellen byter nämligen plattform till den som benämns UKL. Det betyder att nya 1-serie kommer att dela plattformsteknik med senaste generationen Mini-modeller, med BMW 2-serie Active Tourer och 2-serie Gran Tourer samt med 1-serie Sedan som säljs i Kina. Plattformsbytet innebär inte bara släktskap med nämnda modeller utan av största betydelse är att bakhjulen slutar driva och att framhjulen tar över den uppgiften. Nya BMW 1-serie blir helt enkelt framhjulsdriven.

Många BMW-fans går upp i limningen av att höra ordet framhjulsdrift, men vad gäller 1-serie är det egentligen ingen större fara. En undersökning för sju år sedan tydliggjorde nämligen att fyra av fem ägare av BMW 1-serie tror att de kör en framhjulsdriven bil. Endast 20 procent av ägarna vet om att deras bil är bakhjulsdriven. Åtminstone var det så då, frågan är om de är mer upplysta i dag. Men undersökningen är en tydligt hint om att bilköpare i denna storleksklass förväntar sig att drivningen sker på framhjulen.

Bilen vi ser på bilderna här är alltså nya 1-serie och trots hård maskering ser vi några av nyheterna. Den tydligaste av dem alla är den nedre fönsterlinjen längs sidorna

Läs mer här: Nya BMW 1-serie med framhjulsdrift siktad i Tyskland

kommentarer